Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Navigasyon Sistemlerine Giriş | EE 507 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Araç dinamiklerini karakterize eden matematiksel modeller geliştirmeyi öğrenmek |
2. Araç navigasyonu için doğrusal kontrol sistemleri geliştirmeyi öğrenmek |
3. Lineer güdüm ve navigasyon sistemleri geliştirmeyi öğrenmek |
4. Entegre güdüm ve navigasyon sistemlerinin performansını analiz etmeyi öğrenmek |
5. Bilgisayar destekli tasarım yazılım paketlerini kullanarak güdüm ve navigasyon sistemleri tasarımı konusunda pratik bir çalışma bilgisine sahip olmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, insanlı ve insansız platformlar için navigasyon sistemleri oluşturmak, tasarlamak ve analiz etmek için yöntemler ve araçlar sunmaktadır. İlgili koordinat çerçeveleri ve aralarındaki dönüşümleri; 6-dof denklemleri ve simülasyonu; navigasyon sistemlerinde kullanılan sensörlerin modellenmesi ve sensör füzyon algoritmaları tanımlanmakta ve açıklanmatadır. Kontrol ve otopilot tasarımına giriş yapılır. Güdüm ve yörünge planlama yöntemlerinin temelleri tanıtılır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Güdüm ve Navigasyonun Temel Bileşenleri |
2 | Açısal Dönüşümleri, Referans Çerçeveler: Ataletsel, Dünya, Navigasyon, Gövde |
3 | Euler açıları, referans çerçeveleri arasındaki dönüşümler |
4 | 6 hareket serbestili katı cisim için Newton - Euler Denklemleri |
5 | Kuvvet, Moment, Kinematik ve Navigasyon Denklemleri |
6 | Navigasyon Sistem Mimarisi |
7 | Navigasyonda kullanılan sensörler: Atalet Sensörleri (İvmeölçerler, Jiroskoplar), GNSS |
8 | Algılayıcı modelleme |
9 | Kalman Filtresi |
10 | Kalman Filtresi ve Algılayıcı birleştirme |
11 | İnsansız ve Otonom Sistemlerin Temelleri |
12 | Kara ve Hava Araçları için Kontrol Tasarımı |
13 | Kara ve Hava Araçları için Kontrol Tasarımı |
14 | Güdüm Sistem Tasarımı ve Yol Planlama Yöntemleri |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Gilbert Strang, Linear Algebra and Its Applications, Books/Cole, 4th Ed., 2006, 0030105676.
Michael W. Cook, Flight Dynamics Principles: A Linear Systems Approach to Aircraft Stability and Control, Elsevier, 3rd Rd., 2013, 978-0-08-098242-7.
Brian L. Stevens and Frank L. Lewis, Aircraft control and Simulation, John Wiley & Sons, Inc., 1992, 0-471-61397-5.
David H. Titterton and John L. Weston, Strapdown Inertial Navigation Technology, IEE, 2nd Ed., 2004, 978-0863413582. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders. 1 dönem projesi, 1 final sınavı. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Project | 1 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgili matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında yeterli bilgi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerine tatbik edebilme becerisi. | 4 |
2 | Karmaşık Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla, uygun analiz ve modelleme metodlaarını seçme ve uygulama becerilerini geliştirme. | 4 |
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, belirli şartları sağlayan gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, tasarlayabilme becerisi; bu amaçla modern tasarım metodlarını uygulamak için beceri geliştirme. | 4 |
4 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli modern teknikleri ve araçları tasarlama, seçme ve kullanma becerisi; bilgi teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | 3 |
5 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgil karmaşık problemlerin veya araştırma alanlarının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir şekilde işbirliği yaparak verimli çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 2 |
7 | Türkçe’de sözlü ve yazılı etki iletişim becerisi; en az bir yabancı lisan [özellikle İngilce) bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 1 |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme becerisi, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip edebilme becerisi, sürekli güncel kalabilme becerisi. | 1 |
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 0 |
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 0 |
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |