PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Süreç KontrolüEE 5103 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Proses kontrol sistemlerinde çeşitli ölçüm şemaları.
2. Çeşitli kontrol şemalarının temelleri
3. Programlanabilir mantık denetleyicisi kullanılarak tasarım.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, proses kontrol sistemlerinin prensiplerini kapsayacaktır. Basınç, akış, seviye ve sıcaklık ölçümlerinin temelleri tanıtılacaktır. Kontrol vanaları, çeşitli kontrol düzenleri ve programlanabilir lojik kontrolörler (PLC) hakkında bilgiler verilecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Proses kontrol sistemlerine giriş
2Performans özellikleri
3Basınç ölçümü, manometreler, körükler, diyafram
4Gerinim ölçer, kapasitans tipi basınç ölçer, vakum ölçümü, Pirani ölçer
5Akış ölçümü, orifis, venturi, pilot tüp, akış memesi, alan tipi akış ölçerler gibi çeşitli ölçüm elemanları
6Değişken alan pistonu, akış ölçer çeşitleri, kütle akış ölçer akış ölçer, elektromıknatıs akış ölçer, ultrasonik akış ölçer
7Sıcaklık ölçümü, cıva/sıvı ile ölçüm, termometre, genleşme tipi bimetalik termometre
8Akışkan genleşmesi, termokupllar, termistörler, optik ve toplam radyasyon tipi, pirometre
9Dönüştürücüler ve kontrolörler, I/P ve P/I, flapper nozul tertibatı
10Kontrolör modları, P, I, D, PI, PD, PID, pnömatik kontrolörler, elektronik kontrolörler
11Kontrol vanaları, işlevi, tipleri, özellikleri, vana boyutu seçim kriterleri
12Kontrol şemaları, kademeli, geri besleme, ileri besleme, oran kontrolü, seviye, akış, sıcaklık göstergesi ve basınç için basit kontrol şemaları
13Programlanabilir Mantık Denetleyicisi (PLC
14Tasarım örnekleri
 
Kaynaklar:
Curtis D. Johnson, Process Control Instrumentation Technology, Prentice Hall, 2005.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
3 saat teorik ders
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev7%5
Ara Sınav1%40
Ders Katılımı42%5
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgili matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında yeterli bilgi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerine tatbik edebilme becerisi.3
2Karmaşık Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla, uygun analiz ve modelleme metodlaarını seçme ve uygulama becerilerini geliştirme.3
3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, belirli şartları sağlayan gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, tasarlayabilme becerisi; bu amaçla modern tasarım metodlarını uygulamak için beceri geliştirme.3
4Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli modern teknikleri ve araçları tasarlama, seçme ve kullanma becerisi; bilgi teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.3
5Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgil karmaşık problemlerin veya araştırma alanlarının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.2
6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir şekilde işbirliği yaparak verimli çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.2
7Türkçe’de sözlü ve yazılı etki iletişim becerisi; en az bir yabancı lisan [özellikle İngilce) bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.1
8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme becerisi, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip edebilme becerisi, sürekli güncel kalabilme becerisi.0
9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.2
10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.1
11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0