PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Anayasa Değişikliklerinin Yargısal DenetimiHUK 5973 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrencinin konuya dair karşılaştırmalı hukuktan verilerle birlikte derinlemesine teorik ve pratik bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

-Son yıllarda karşılaştırmalı anayasa hukukunda görülen, anayasa değişikliklerinin yargısal denetimi ya da anayasaya aykırı anayasa değişiklikleri konusuna yönelik olarak sayısı her geçen gün artan yayınlar, demokratik anayasa yapım yöntemleri ve anayasa değişikliklerinin sınırları ve denetimi konusundaki teorik ve pratik sorunların doğurduğu akademik ilginin bir yansımasıdır. Bu bakımdan, anayasa değişliklerinin yargısal denetimi yalnız Türkiye bakımından değil küresel olarak da önemli konulardan biri haline gelmiştir. Anayasa Mahkemesi’nin hem 1961 hem de 1982 Anayasası dönemlerinde verdiği kararlarla bu konuda önemli bir içtihat oluşturmuştur ve dolayısıyla teorik ve pratik bakımdan değerlendirilmeyi hak etmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Anayasa Düşüncesi /Felsefesi
2Asli Kurucu - Tali Kurucu İktidar Kavramları
3Anayasa Değişikliği Nedir? Anayasayı Değiştirme Yetkisi
4Türk Anayasalarında Anayasayı Değiştirme Yetkisi
5Karşılaştırmalı Hukukta Anayasayı Değiştirme Yetkisi
6Anayasayı Değiştirme Yetkisinin Sınırları
7Anayasayı Değiştirme Yetkisinin Sınırları: Karşılaştırmalı anayasa hukuku
8Anayasa Değişikliklerinin Denetimi
9Karşılaştırmalı Hukukta Anayasa Değişikliklerinin Denetimi
10Türkiye’de Anayasa Değişikliklerinin Denetimi
11Anayasa Değişikliklerinin Denetlenmesi Konusunda Anayasa Mahkemesi Kararlarının İncelenmesi
12Öğrenci Ödev Sunumları
13Öğrenci Sunumları ve Genel Tartışma-Değerlendirme
14Sunumlar Üzerine Geri Bildirim ve Notlama
 
Kaynaklar:
Osman Vahdet İşsevenler, Kurucu İktidarın Eleştirisi, Pinhan Yay., 2019 Erdal Onar,1982 Anayasası'nda Anayasayı Değiştirme Sorunu (Kitap/Tez), Ankara Üniv.Yay. 1993
 
Diğer Kaynaklar:
TBMM, Karşılaştırmalı Anayasa Çalışmaları (Kitap) https://www.tbmm.gov.tr/yayinlar/anayasa_calismalari.pdf 2012 Erdal Abdulhakimoğulları / Metin Baykan, "Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetimi, Ankara Barosu Dergisi, 2012, Sayı 3 Mehmet Turhan, "Anayasaya Aykırı Anayasa Değişiklikleri" Ankara Üniv. Huk. Fak. Dergisi, 1976 (Cilt:1-4) Mehmet Turhan, "Anayasanın Ön Varsayımlarını Değiştirmek: Frederick Schauer’in Hukuk Sisteminin Hukuksal Olmayan veya Hukuk Dışı Temellerinin Değiiimi Konusundaki Görüşlleri"Çankaya University Journal of Law, Cilt 7/3, 2010 Musa Sağlam, "Anayasa Değişiklikliklerinin Denetimi Bağlamında Anay. Mahkemesinin Meşruiyeti" Selçuk Üniv. Huk. Fak. Dergisi 2005 (Cilt 1) Sercan C. Kulak, "Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetimi" TBB Dergisi, 2010 Sayı. 87 Ran Hirschl, "Karşılaştırmalı Anayasa Hukukundan Karşılaştırmalı Anayasa Çalışmalarına, (Çev. Serkan Yolcu), Anayasa Huk. Dergisi Cilt 6/ Sayı 11, 2017 O. Korkut Kanadoğlu, "Yeni Anayasa Arayışları ve Karşılaştırmalı Hukuk Bağlamında Anayasa Mahkemesi" Anayasa Yargısı Dergisi Sayı 25, 2008
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders yüz yüze, konu anlatımı, tartışma ve öğrenci sunumları şeklinde işlenecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ders Katılımı14%30
Sınıf Katılımı14%30
Dönem Ödevi (Sunumu)1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi0
2Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi0
3Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi0
4Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi0
5Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi0
6Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi0
7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi0
8Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi 0
9Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci 0
10Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi0
11Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi 0
12Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi0
13Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak0
14Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi0
15Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak0
16Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi0