Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk | HUK 503 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mahkeme dışı uyuşmazlık çözüm yolları hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
2. En önemli alternatif uyuşmazlık çözüm yolları arasında yer alan ve uygulamada da geniş ölçekte işlerlik kazanan arabuluculuk yöntemini ilkeleri, sürecin işleyişi ve bir anlaşma ile sonuçlanması halinde dava odaklı çözüm yöntemine nazaran uyuşmazlığın taraflara sağlayacağı avantajları ortaya koymak sureti ile kamoyunun bilinçlendirilmesine ve bu bağlamda özendirilmesine katkı sunmak. |
3. Müzakere kültürü ile uzlaşma bilincinin oluşturulmasına ve geliştirilmesine katkı sağlamak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste öncelikli olarak alternatif uyuşmazlık çözüm kavramı, bu çözüm yöntemlerinin olumlu ve olumsuz yönleri ile türleri hakkında genel bir bilgi verilecektir. Daha sonra bu çözüm yöntemlerinden en önemlisi ve en geniş ölçekte işlerlik kazanan türü olan arabuluculuk kurumunun uygulanma alanı, işleyişine egemen olan ilkeler, arabulucu sıfatı ile faaliyet gösterebilmek için varlığı gereken koşullar, kurumla ilgili sözleşmeler, arabulucunun sayısı, seçimi, hakları, yükümlülükleri, denetimi ve sorumluluğu ile sürecin işleyişi ve son bulması üzerinde ayrıntılı bir biçimde durulacaktır. Ayrıca arabuluculuğun kurumsal bazda yapılanması ve arabuluculuk kurumuna duyulan tepkiler ya da oluşturulan dirençlerin sosyolojik ve psikolojik boyutları gözetilerek irdelenmesi ve değerlendirilmesi yapılacaktır. Yine uygulamada sıkça işlerlik kazanan dava şartı arabuluculuk bağlamında ortaya çıkan sorunlar ile yargının bu sorunların giderilmesi bağlamında üretmiş olduğu çözümlerin tartışması yapılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Alternatif uyuşmazlık çözüm kavramı, alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinin olumlu ve olumsuz yönleri |
2 | Belli başlı alternatif uyuşmazlık çözüm türleri (müzakere, tarafsız ön değerlendirme, vakaların saptanması, kısa jüri yargılanması, hakim kiralama ve arabuluculuk tahkim yöntemi) |
3 | Kuramsal çerçevede arabuluculuk ve uzlaştırma kavramları, aralarındaki temel farklılıklar, arabuluculuğun tasnifi ve yapılan tasnif bağlamında Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu'nun öngördüğü arabuluculuk modelinin irdelenmesi |
4 | Arabuluculuk kurumunun uygulanma alanı ve işleyişine egemen olan ilkeler |
5 | Arabulucu sıfatıyla faaliyet gösterebilmek için varlığı gereken koşullar |
6 | Arabuluculuk kurumuna işlerlik kazandırılabilmesi için yapılması gereken sözleşmeler |
7 | Arabulucunun sayısı, seçimi ve hakları |
8 | Arabulucunun yükümlülükleri ve denetimi |
9 | Arabuluculuğa başvuru, arabuluculuk sürecinin başlaması ve yürütülmesi |
10 | Arabuluculuk sürecinin sona ermesi |
11 | Genel olarak dava şartı arabuluculuk ve kapsamı |
12 | Dava şartı arabuluculuğun dava şartı kuramı ile hak arama özgürlüğü bağlamında durumunun tartışılması |
13 | Dava şartı arabuluculuk sürecinin başlaması, sevk ve idaresi ve bu sürecin sona ermesi |
14 | Dava şartı arabuluculuğun dava tipolojisi bağlamında özel bazı durumlarda uygulanabilirliğinin ortaya konulması ve arabuluculuğun kurumsal yapısı |
|
Kaynaklar: |
Süha Tanrıver, Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk, 2. Bası, Ankara, 2022.
Ömer Ekmekçi/Muhammet Özekes/Murat Atalı/Vural Seven, Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk, 2. Bası, İstanbul, 2019.
Gülgün Ildır, Alternatif Uyuşmazlık Çözümü, Ankara, 2003.
Elif Kısmet Kekeç, Arabuluculuk Yoluyla Uyuşmazlık Çözümünde Temel Aşamalar ve Taktikler, 3. Bası, Ankara, 2016. |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, öğrencilerin yer yer teorik bazlı tartışmalara katılımının sağlanması, uygulamada ortaya çıkan sorunlara temas edilip çözüm aranması. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Sınavı | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 3 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 3 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 3 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 3 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 3 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 4 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 4 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 4 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 3 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 3 |