Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Aydınlatma Tasarımı | IAGR 524 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Doğal ve yapay aydınlatmanın mekânsal algı ve işlevselliği üzerindeki etkilerini analiz eder. |
2. Aydınlatmanın tarihsel, simgesel fonksiyonel ve deneyimsel boyutlarını tanımlar. |
3. Akademik araştırmalarında AI desteği ile literatür taraması, veri analizi ve yazım süreçlerini uygulama |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı,
doğal ve yapay ışığın kullanımı ve kalitesi hakkında farkındalık yaratmaktır. Öğrenciler doğal ve yapay ışık ve aydınlatma tasarımı hakkında gerekli bilgileri edinirler.
Farklı fonksiyonlar ve alanlar için doğru aydınlatma şemasını belirlemek, aydınlatma tasarımının temel prensiplerini anlamak ve ışığı doğru kullanmanın farkına varmaktır.
Bu ders, iç mimarlıkta doğal ve yapay aydınlatmanın işlevsel, estetik ve psikolojik boyutlarını keşfetmeyi; kullanıcı konforunu, enerji etkinliğini ve mekânsal deneyimi optimize eden yenilikçi aydınlatma stratejilerini değerlendirmeyi amaçlar. Derste, yapay zeka destekli analiz ve simülasyon araçları da tanıtılır. Ayrıca, öğrencilerin akademik araştırmalarında yapay zeka (AI) destekli yazılımlarla ışık analizi, veri görselleştirme ve literatür taraması yapmaları beklenir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yapay Zekanın içerik üretimi için değil; yalnızca düzenleme ve öneri alma bağlamında kullanımı etik olarak vurgulanarak; ,Öğrencilerin akademik araştırmalarında yapay zeka (AI) araçlarını kullanarak literatür taraması, veri analizi, görselleştirme ve yazım süreçlerini daha etkili yürütmeleri amaçlanır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş |
2 | Aydınlatmanın Temelleri |
3 | Yapay ışık tasarımı ve kullanım ilkeleri |
4 | Günışığının kullanım İlkeleri |
5 | Günışığı Aydınlatma Yöntemleri aydınlatma tasarımında kullanılan simülasyon programları |
6 | günışığı ile aydınlatma metodları |
7 | Doğal aydınlatmanın insan üzerindeki psikolojik ve fizyolojik etkileri |
8 | Tarihsel,fonksiyonel ve Simgesel Işık Kullanımı |
9 | Ara sınav sunumu/ teslimi |
10 | mimarlar Günışığını nasıl kullanır? |
11 | Araştırma Teknikleri, AI desteği ile literatür taraması, veri analizi ve yazım süreçleri |
12 | Araştırma konularının tartışılması |
13 | Araştırma konularının tartışılması |
14 | Araştırma konularının tartışılması |
|
Kaynaklar: |
Derek Phillips Daylighting: Natural Light in Architecture Architectural Press, 2004 ISBN 0750663235
M.David Egan, Victor W. Olgyay Architectural lighting McGraw-Hill Inc. 2002 0-07-020587-6 |
|
Diğer Kaynaklar: |
M.David Egan Concepts in Architectural Lighting McGraw-Hill Inc. 1983 0-07-019054-2
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders. Teorik bilgiler ders saatlerinde verilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Sınıf Katılımı | 5 | %20 |
Dönem Ödevi | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme. | 4 |
2 | Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme. | 4 |
3 | Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme. | 3 |
4 | İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme. | 2 |
5 | İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme. | 3 |
6 | İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme. | 3 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 4 |