PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Koruma KuramıARCH 5203 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kültürel mirasın korunmasına ilişkin kuramsal yaklaşımları ve tarihsel gelişimi analiz edebilme
2. Uluslararası koruma belgelerini değerlendirebilme
3. Seçilen kavramlar üzerine literatür araştırması yaparak bulgularını vaka çalışmalarıyla destekleyebilme
4. Akademik tartışmalara katılarak eleştirel düşünme, sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirebilme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, kültürel mirasın korunmasına ilişkin kuramsal yaklaşımları ve tarihsel gelişimi incelemektedir. Koruma teorisi, Rönesans’tan 20. yüzyıla kadar koruma anlayışının evrimi, önemli kuramcılar ve uluslararası belgeler doğrultusunda ele alınmakta; ayrıca Türkiye’de koruma düşüncesinin gelişimi ile uluslararası kuruluşların çalışmaları değerlendirilmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin Tanıtımı
2Koruma kuramı: Tanımlar ve kapsam
3Rönesans'a kadar koruma anlayışının evrimi
4Endüstri Devrimine kadar koruma anlayışının evrimi
5XIX. yüzyılda koruma kuramı ve öncüleri
6Viollet le Duc ve Ruskin'in yaklaşımları
7XIX. yüzyılda koruma kuramı ve öncüleri
8Riegl ve değerler kavramı
9Ülkemizde koruma fikri ve kavramlarına yönelik yaklaşımlar
10Venedik Tüzüğü
11Uluslararası koruma belgeleri
12Uluslararası koruma belgeleri
13Uluslararası koruma belgeleri
14Koruma alanında etkinlik gösteren uluslararası kuruluşlar
 
Kaynaklar:
Kuban, D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi Orbaşlı, A., 2007, Architectural Conservation: Principles and Practice, Blackwell Publishing Jokilehto, J., 1999, A History of Architectural Conservation, Butterworth Heinemann Madran, E., Özgönül, N., 2005, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması Mimarlar Odası Yay. Erder, C., 2007,Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay. Erder, C., 1999,Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay.
 
Diğer Kaynaklar:
Petzet, M. ve J. Ziesemer (ed), 2001, International Charters for Conservation and Restoration, ICOMOS Falser, M.S., W. Lipp ve A. Tomaszewski (ed.), 2010, Conservation and Preservation. Interactions between Theory and Practice Edizioni Polistampa Tomaszewski, A. ve S. Giometti (ed.), 2010, The Image of Heritage. Changing Perception, Permanent Responsibilities Edizioni Polistampa Stubbs, John H., 2009, Time Honored: A Global View of Architectural Conservation, John Wiley & Sons Tyler, N., Ligibel, T. J., Tyler, F. F. I. R., 2000, Historic Preservation: An Introduction to Its History, Principles, and Practice, W.W. Norton Munoz-Vinas, S., 2005, Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, öğrencilerin her hafta belirlenen ders materyalleri üzerinden sınıf tartışmalarına katılmalarını teşvik eder. Her hafta, belirli öğrenciler, haftanın konusu doğrultusunda tartışmaları yönlendireceklerdir. Öğrenciler, seçtikleri kavramlar üzerinden derinlemesine literatür araştırması yapacak ve vaka çalışmaları ile destekleyeceklerdir. Dönem sonunda ise, elde ettikleri bulguları ve analizleri makale formatında yazılı olarak sunacaklardır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ders Katılımı1%10
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora)1%40
Proje Raporu (Y.Lisans)1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor