Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Koruma Kuramı | ARCH 520 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kültürel mirasın korunmasına ilişkin kuramsal yaklaşımları ve tarihsel gelişimi analiz edebilme |
2. Uluslararası koruma belgelerini değerlendirebilme |
3. Seçilen kavramlar üzerine literatür araştırması yaparak bulgularını vaka çalışmalarıyla destekleyebilme |
4. Akademik tartışmalara katılarak eleştirel düşünme, sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirebilme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kültürel mirasın korunmasına ilişkin kuramsal yaklaşımları ve tarihsel gelişimi incelemektedir. Koruma teorisi, Rönesans’tan 20. yüzyıla kadar koruma anlayışının evrimi, önemli kuramcılar ve uluslararası belgeler doğrultusunda ele alınmakta; ayrıca Türkiye’de koruma düşüncesinin gelişimi ile uluslararası kuruluşların çalışmaları değerlendirilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin Tanıtımı |
2 | Koruma kuramı: Tanımlar ve kapsam |
3 | Rönesans'a kadar koruma anlayışının evrimi |
4 | Endüstri Devrimine kadar koruma anlayışının evrimi |
5 | XIX. yüzyılda koruma kuramı ve öncüleri |
6 | Viollet le Duc ve Ruskin'in yaklaşımları |
7 | XIX. yüzyılda koruma kuramı ve öncüleri |
8 | Riegl ve değerler kavramı |
9 | Ülkemizde koruma fikri ve kavramlarına yönelik yaklaşımlar |
10 | Venedik Tüzüğü |
11 | Uluslararası koruma belgeleri |
12 | Uluslararası koruma belgeleri |
13 | Uluslararası koruma belgeleri |
14 | Koruma alanında etkinlik gösteren uluslararası kuruluşlar |
|
Kaynaklar: |
Kuban, D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi
Orbaşlı, A., 2007, Architectural Conservation: Principles and Practice, Blackwell Publishing
Jokilehto, J., 1999, A History of Architectural Conservation, Butterworth Heinemann
Madran, E., Özgönül, N., 2005, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması Mimarlar Odası Yay.
Erder, C., 2007,Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay.
Erder, C., 1999,Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Petzet, M. ve J. Ziesemer (ed), 2001, International Charters for Conservation and Restoration, ICOMOS
Falser, M.S., W. Lipp ve A. Tomaszewski (ed.), 2010, Conservation and Preservation. Interactions between Theory and Practice Edizioni Polistampa
Tomaszewski, A. ve S. Giometti (ed.), 2010, The Image of Heritage. Changing Perception, Permanent Responsibilities Edizioni Polistampa
Stubbs, John H., 2009, Time Honored: A Global View of Architectural Conservation, John Wiley & Sons
Tyler, N., Ligibel, T. J., Tyler, F. F. I. R., 2000, Historic Preservation: An Introduction to Its History, Principles, and Practice, W.W. Norton
Munoz-Vinas, S., 2005, Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, öğrencilerin her hafta belirlenen ders materyalleri üzerinden sınıf tartışmalarına katılmalarını teşvik eder. Her hafta, belirli öğrenciler, haftanın konusu doğrultusunda tartışmaları yönlendireceklerdir. Öğrenciler, seçtikleri kavramlar üzerinden derinlemesine literatür araştırması yapacak ve vaka çalışmaları ile destekleyeceklerdir. Dönem sonunda ise, elde ettikleri bulguları ve analizleri makale formatında yazılı olarak sunacaklardır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora) | 1 | %40 |
Proje Raporu (Y.Lisans) | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |