Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapım Sistemlerinin Tarihsel Evrimi | YTE 522 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapım teknolojilerinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olmak |
2. Farklı coğrafyalarda çeşitli kültürlerin yapım sistemleri üzerinden tanımlamasını yapabilmek, |
3. Çağdaş tasarım ve konstrüksiyon problemlerinin çözümü için kültürel karşılaştırmalar yapabilmek, yeni teknik çözümler üretebilmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Yapım Sistemlerinin Tarihsel Evrimi dersi öğrencilere yapı teknolojisinde strüktürel ve estetik kompozisyonların gelişimini tanıtmak üzere hazırlanmıştır. Dersin kapsamı kısaca insanlığın ilk çağlarından geçen yüzyıla jkadar olan süreçte uygulanmış olan temel yapım tekniklerini içermektedir. Ders sadece bir kronolojik dizin şeklinde değil, iyi bilinen yaşam ortamları ile yapılaşmış çevrenin ilişkisini de ele alır. Temel başlangıç noktası Anadolu yerleşimleri ile Avrupa, Orta Doğu ve Orta Asya’dan ilgili kültürlerin gelişimini de kapsar.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içeriği ile ilgili bilgi verilmesi. Temel terminolojinin tanıtımı; “Yapılaşmış Çevre” ile “Kültür Varlıklarını”nın tanımlanması ve tarihi yapım sistemleri üzerine tartışma. |
2 | Dünyada ve Anadolu’da ilk yapım sistemleri. Kabileden yerleşikliğe ilk serüven. |
3 | Temel yapım sistemleri ve yapı teknolojileri üzerine kısa bir bakış; “bindirme”den “ağırlık taşıyıcı system”e ve “çerçeve kompozisyon”a evrilme. |
4 | Orta Doğu’da Tunç Çağı yerleşimlerinin yapım teknolojileri ve konstrüksiyon sistemleri; ”Kiklopen duvar”. |
5 | Ara Sınav |
6 | Taşıyıcı Sistem’de temel yapı malzemesi olarak taş: Ion Dönem’den Roma İmparatorluğu’na uzanan bir seyahat. |
7 | Roma kemeri, opus caementicium, opus reticulaneum |
8 | Orta Çağ: Doğu için Aydınlanma, Batı İçin Karanlık Dönem ; kerpiç teknolojisine karşı taş. Gotik yapım tekniklerinin nadir Anadolu örnekleri. Bizans’ın “Almasık / Alternating -Compound duvarı. |
9 | Anadolu geleneksel evine uzanan Uzak Doğu’nun ahşap iskelet sistemleri. Estetik yaratan Bağlayıcı ve Bitirici / Binding and Finishing malzemeler. |
10 | Batıda ve Doğu’da Rönesans’ın büyük yapıları. Tonozlar ve kubbeler. Geçiş / Transitiıon elemanları; estetik fakat işlev olarak bir zorunluluk.. |
11 | Çağ değiştiren malzeme beton ve onun yapım teknolojisindeki konstrüktif destekçisi “arme”. |
12 | Yeni teknoloji ile hızlı gelişme. Uzak Doğu’dan etkilenen yeni estetik; “Çiçeklere karşı demir ve cam”. |
13 | Modernizm”im minimalizmden kaotik “Postmodernizm”e yöneliş. Gündelik hayata hükmeden teknoloji. |
14 | Öğrenci Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Kostof, S., A Concise History of Architecture, Oxford University Press, 1995.
Forsyth,M., Understanding Historic Building Conservation, Wiley, 2013
Prizeman, O., Sustainable Building Conservation, Wiley-Blackwell, 2013.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders temel olarak görsel malzeme ile desteklenen sözlü anlatım olarak kurgulanmıştır.
Haftada 3 saat ders ve 2 saat kişisel çalışma gerektirir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |