| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Kişisel ve Ayni Teminat Sözleşmeleri | HUK 631 | | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Öğrenci, kişisel ve ayni teminat sözleşmelerinin hukuki yapısını, tarafların hak ve yükümlülüklerini, çeşitlerini, kurulma şartlarını ve sona erme hallerini öğrenerek pratik hukuki sorunları analiz etme ve çözme becerisi kazanır. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında, kişisel teminat sözleşmeleri (kefalet , garanti ve banka teminat mektubu sözleşmeleri) ile ayni teminat sözleşmeleri (taşınır ve taşınmaz rehnine ilişkin sözleşmeler) detaylı olarak incelenecektir. Ayrıca, bu sözleşmelerin Türk Borçlar Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve Ticari İşlemlerde Taşınır Rehni Kanunu çerçevesinde değerlendirilmesi ve uygulamadaki yansımaları ele alınacaktır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Üretken yapay zeka kullanılmamaktadır.
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Teminat Hukukuna Giriş |
| 2 | Ayni Teminat – Şahsi (Kişisel) Teminat Kavramları |
| 3 | Kefalet Sözleşmesinin Kurulması ve Geçerlilik Şartları |
| 4 | Kefalet Sözleşmesinin Çeşitleri ve Sona Ermesi |
| 5 | Garanti Sözleşmesinin Kurulması ve Geçerlilik Şartları |
| 6 | Garanti Sözleşmesinin Çeşitleri ve Sona Ermesi |
| 7 | Kefalet Sözleşmesi ve Garanti Sözleşmesinin Karşılaştırılması |
| 8 | Rehin Kavramı ve Rehnin Temelleri |
| 9 | Ticari İşlemlerde Taşınır Rehni Kurulması ve Taraflarının Hakları ve Yükümlülükleri |
| 10 | Taşınmaz Rehnine Hâkim Olan İlkeler |
| 11 | Taşınmaz Rehni Türleri |
| 12 | Taşınır Rehni ve Taşınır Rehnine Hâkim Olan İlkeler |
| 13 | Taşınır Rehni Türleri |
| 14 | Taşınır ve Taşınmaz Rehin Sözleşmelerinin Karşılaştırılması |
| |
| Kaynaklar: |
| Ahmet M. Kılıçoğlu, Borçlar Hukuku Özel Hükümler , B. 3, Turhan 2021.
Mustafa Alper Gümüş, Borçlar Hukuku Özel Hükümler , B. 5, Vedat 2020. |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Ders anlatımı, uygulama çalışmaları |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %40 |
| Final Sınavı | 1 | %60 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 18,75 | 37,50 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 14,00 | 14,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 3 |
| 2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 3 |
| 3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
| 4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
| 5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 3 |
| 6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
| 7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 3 |
| 8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
| 9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 4 |
| 10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 3 |
| 11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 2 |
| 12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 3 |
| 13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 4 |
| 14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 2 |
| 15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
| 16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |