PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İdari Yargılama Hukukunda Hak Arama Özgürlüğü İle İlgili Son GelişmelerHUK 6043 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İdari yargıda hak arama özgürlüğünü derinlemesine anlamak
2. Hukuki uygulamalara yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirmek
3. İdari yargı sisteminin işleyişine dair pratik bilgi edinmek
4. İdari yargıyla diğer yargı alanları (ceza, medeni vb.) arasındaki farkları ve ilişkileri analiz ederek, her alandaki hak arama yöntemlerini karşılaştırmak
5. İdari yargı ve hak arama özgürlüğünün sosyal etkilerini değerlendirmek; toplumda hukukun rolünü anlamak.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Hukuk devleti ilkesinin güvencelerinden olan idarenin yargısal denetimi hukuki dare ve kamu gücü karşısında bireylerin korunmasının garantisidir. İdari yargı alanında yapılan değişiklikler, bunların politik ve sosyolojik nedenleri ve hak arama özgürlüğü üzerindeki etkileri ders kapsamında incelenecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Türkiye'de İdari Yargı ve Tarihçesi
2İdarenin Yargısal Denetimi ve Önemi
3İdari Yargının Temel İlkeleri
4İdari Yargıda Başvuru Usulleri
5İdari Davalar ve İdari Davalarda Temel İlkeler
6Hak Arama Özgürlüğü Kavramı
7Hak Arama Özgürlüğünün Sınırları
8Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri
9İdari uyuşmazlıklarda alternatif uyuşmazlık çözümü
10İvedi yargılama usulü
11Dava açma sürelerinin hak arama özgürlüğüne etkisi
12İnsan Hakları Yargısı İçtihatlarının Analizi
13Öğrenci sunumları
14Öğrenci sunumları
 
Kaynaklar:
Onur Karahanoğulları, İdari Yargı – İdarenin Hukuka Zorlanması (Yargı Kararlarına Dayalı Bir İnceleme), Seçkin, 2024.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Yüz yüze anlatım (haftalık), içtihat analizi, sunum ve tartışma.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Dönem Ödevi (Araştırma)1%70
Dönem Ödevi (Sunumu)1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi4
2Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi4
3Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi3
4Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi4
5Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi4
6Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi4
7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi3
8Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi 2
9Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci 4
10Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi3
11Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi 2
12Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi4
13Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak3
14Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi4
15Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak3
16Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi4