PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Bireysel BaşvuruHUK 5813 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 1- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin temel oluşumunu değerlendirebilir.
2. 2- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin örgütlenmesini bilir.
3. 3- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru koşullarını bilir.
4. 4- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru usulünü bilir.
5. 5- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi usulünü bilir.
6. 6- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin temel içtihatlarını bilir.
7. 7- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarının iç hukuka etkisini değerlendirebilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Derste, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvurunun koşulları, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin (AİHS) kapsam ve özellikleri, Bireysel başvuru hakkının kapsamı, başvuru usulü, AİHM'in yer, zaman ve kişi yönünden yetkisi, kabul edilebilirlik kriterleri, dostane çözüm, başvurunun esastan incelenmesi, yargılama aşamaları ve kararların iç hukukta uygulanması gibi hususlar ele alınmaktadır. Derste Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin usul boyutu yoğunluk taşımaktadır. Dersin kapsamındaki konular AİHS ve Ek Protokoller ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatları çerçevesinde işlenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1AİHS’in kapsam ve özellikleri
2Bireysel başvuru hakkının kapsamı
3AİHM’in örgütlenmesi
4Mahkemenin yetkisi
5Bireysel başvuruda bulunma hakkına sahip kişiler
6Kabul edilebilirlik koşulları- İç hukuk yollarının tüketilmesi ve başvuru süresi
7Kabul edilebilirlik koşulları- Tarafların ve başvurunun nitelikleri
8Kabul edilebilirlik koşulları- Bağdaşmazlık halleri
9Bireysel başvuruyu inceleme prosedürü
10Başvurunun esas bakımından incelenmesi
11Dostane çözüm
12Karar aşaması
13AİHM kararlarının niteliği
14AİHM kararlarının iç hukuka etkisi ve uygulanması
 
Kaynaklar:
 
Diğer Kaynaklar:
A. Şeref Gözübüyük, Feyyaz Gölcüklü; Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, Turhan Kitapevi, 2016 Prof. Dr. Osman Doğru, Dr. Atilla Nalbant; İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Cilt:1, Legal Yayınevi, 2012 Tekin Akıllıoğlu; Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, İmaj Yayıncılık, 2002 9789757852872 Kabul Edilebilirlik Kriterlerini Uygulama Rehberi, Avrupa Konseyi/Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, 2014 Hüseyin Bilgin; İdari Yargı İçin Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Uygulama Rehberi, Adalet Yayınevi, 2017 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Bireysel Başvuru Hakkı ve mevzuat, Ankara Barosu İnsan Hakları Merkezi Yayınları, 2008
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı , tartışma ve ödev
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%100
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi4
2Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi4
3Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi4
4Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi4
5Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi4
6Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi4
7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi2
8Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi 4
9Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci 3
10Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi4
11Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi 2
12Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi2
13Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak0
14Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi4
15Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak0
16Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi4