Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türkiye Mimarlık Tarihinde Barınma ve Konut | ARCH 626 | 6 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Konut, Barınma ve Ev kavramlarını mimarlık tartışması içinde konumlandırabilmek |
2. Bu kavramların tarih yazımın içinde nasıl yer aldıklarını anlayabilmek |
3. ‘Türk Evi’ ya da ‘Osmanlı Evi’ olarak ortaya atılan konut tipolojisinin ne olduğunu dair bilinç kazanmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında Türkiye’de yerleşmiş olan mimarlık tarihi yazımı içinde konut ve barınma kavramlarının hangi bakış açısı ve kavramsal bütünlük içinde ele alındığının incelenmesi ve buna karşın yeni bir tarih yazımının mümkün olup olamayacağının sorgulanması hedeflenmiştir.
Türkiye’de konut mimarlığının tarihi Anadolu’nun çok katmanlı ve kültürlü yapısı da göz önüne alındığında oldukça önemli bir alanı ve sayıca fazla olan bir araştırma alanını işaret ediyor olsa dahi, tarih yazımına bakıldığında tartışmanın ‘Türk Evi’ ve ‘Türk Evinin kökenleri’ üzerinden götürüldüğü aşikardır. Bu derste amaçlanan bu geniş araştırma alanındaki ana kurgu dışına çıkarak yeni tarih yazımlarına dair öneriler oluşturulmasıdır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, ödev konularının belirlenmesi |
2 | Bölüm 1- Kavramsal Tartışma: Kim Yorumluyor? Nasıl Yorumluyor? |
3 | Bölüm 1- Kavramsal Tartışma: Konut ve Barınma Kavramları |
4 | Bölüm 1- Kavramsal Tartışma: Ev, Evsellik Kavramları |
5 | Bölüm 1- Kavramsal Tartışma: Mahremiyet, Cinsiyet, Cinsellik ve Mekan |
6 | Tartışma ve Öğrenci Sunumları, Rapor Teslimi – Bölüm 1 |
7 | Bölüm 2 – Anadolu’da Konut Mimarisinin Değerlendirilmesi |
8 | Bölüm 2 – Osmanlı Evi ve Türk Evi Kavramları |
9 | Bölüm 2 – Türk Evi tanımı üzerine tartışmalar |
10 | Bölüm 2 – 19.yy, Barınma kültüründe dönüşümler |
11 | Bölüm 2 – Erken Cumhuriyet Dönemi Konut ve Konut Tarihi Yazımı |
12 | Tartışma, Öğrenci Sunumları, Rapor Teslimi – Bölüm 2 |
13 | Öğrenci Sunumları |
14 | Öğrenci Sunumları, Final Raporu Teslimi |
|
Kaynaklar: |
Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982
Bektaş. C. Türk Evi İst: Yapı Kredi Yay 1996
Cansever, T. Türk Evi'nin Mimarisi
Eldem, S. H. Türk Evi Plan Tipler İst: iTÜ Mim. Fak. Yay. 1954
Tanyeli, U. “Mahremiyet ve Konforun Tarihi: Türkiye’de Oda (15.- 20. Yüzyıllar)“ Sanat Dünyamız 100: 291-301 İst. 2001
Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982
Bektaş. C. Türk Evi İst: Yapı Kredi Yay 1996
Cansever, T. Türk Evi'nin Mimarisi
Eldem, S. H. Türk Evi Plan Tipler İst: iTÜ Mim. Fak. Yay. 1954
Tanyeli, U. “Mahremiyet ve Konforun Tarihi: Türkiye’de Oda (15.- 20. Yüzyıllar)“ Sanat Dünyamız 100: 291-301 İst. 2001
Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders her hafta 3 saat süren teorik bir ders olarak organize edilmiştir. Haftalık verilen metinlerin tartışılması ile ilerleyecek olan ders, öğrenciler ile karşılıklı tartışma ve dialog üzerinden kurgulanan bir derstir.
Bu dersin laboratuvar veya stüdyo saati yoktur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 10 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |