PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Malzemelerin ve Yapıların Hasar AnaliziMNT 5213 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenci, sünek ve gevrek malzemelerde görülen farklı kırılma türlerini tanımlar ve karşılaştırır.
2. Öğrenci, mekanik hasarların (yorulma, aşınma, korozyon vb.) temel nedenlerini analiz eder ve mühendislik uygulamalarıyla ilişkilendirir.
3. Öğrenci, kırılma mekaniği ilkelerini kullanarak bir yapı ya da parçadaki hasarı değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Hasar analizi teknikleri, Çarpılma hasarları, Temel tek yüklü kırılma modları, Sünek ve gevrek metallerin tek yüklü kırılması ile ilgili gerilme sistemleri, Mekanik özellikler, Gerilmeye karşı mukavemet, Kalıntı gerilmeler, Gevrek kırılma, Sünek kırılma, Yorulma kırığı, Aşınma hasarları, Korozyon hasarları, Yüksek sıcaklık hasarları, Kırılma mekaniği.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Malzeme Hasar Analizine Giriş
2Mekanik Özellikler ve Malzeme Davranışı
3Gerilim ve gerinim Arasındaki İlişki
4Artık Gerilmeler ve Etkileri
5Yükleme Altında Kırılma Modları
6Sünek ve Gevrek Malzemeler
7Sünek Kırılma
8Gevrek Kırılma
9Yorulma Kırılması ve Mekanizması
10Aşınma ve Aşınma Kaynaklı Hasarlar
11Yüksek Sıcaklıkta Oluşan Hasarlar
12Korozyon Türleri ve Korozyon Hasarları
13Vaka Analizleri ve Genel Değerlendirme
14Proje sunumları
 
Kaynaklar:
1-Fracture Mechanics: Fundamentals and Applications, Ted L. Anderson, CRC Press, 2017. 2-Metallurgical Failure Analysis, Kannadi Palankeezhe Balan, Butterworth-Heinemann (Elsevier), 2018, ISBN: 9780128143360.
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders uygulama dersi olmadan 3 saat teorik ders olarak tasarlanmıştır. Derste öğrencilerin teorik altyapısı ile konu hakkındaki anlama düzeylerini arttırmak amaçlanmıştır. Dersler, öğrencilerin takip edecekleri ders kitabı, referans kitabı veya ppt dosyalarında bulunan bilgilerdeki önemli noktaların kritik edilmesi şeklinde olacaktır. Dersler, hem tahtanın hem de ppt sunumları gibi görsel araçların kullanılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin duruma gore ödev veya konuyla ilgili bir dönem ödevi yapmaları beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Dönem Ödevi1%35
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel bilimler ile mühendislik konularını içeren alanlarda bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir.1
2Mikro ve Nanoteknoloji alanında kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık Mikro ve Nanoteknoloji alanında problemlerine uygulama yeteneği.1
3Mikro ve Nanoteknoloji alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği.1
4Mikro ve Nanoteknoloji alanında karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği.3
5Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği.1
6Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Mikro ve Nanoteknoloji ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği.2
7Ekiplerde ve bağımsız olarak çalışma ve bir ekibi yönetme yeteneği.0
8En az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği.1
9 Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği. 1
10Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği.1
11Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık.2