PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Proje YönetimiARCH 6153 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mimarlık alanındaki projelerde zaman, maliyet, kalite, risk, kaynak ve paydaş yönetimi gibi temel proje yönetimi bileşenlerini analiz edebilir.
2. Karmaşık mimari projelerde planlama, uygulama ve değerlendirme aşamaları için uygun yönetim stratejileri geliştirebilir.
3. Proje yönetimi sürecinde karşılaşılan problemleri çözmek üzere etkin kararlar alma ve bu kararları uygulama becerisi kazanır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Yapı elde etme süreci proje paydaşlarının ortak çalıştığı karmaşık ve uzun soluklu bir süreçtir. Planlama, tasarım, yapım, kullanım, onarım ve yıkım aşamaları bu karmaşık sürecin ayrılmaz parçalarıdır. Bu ders kapsamında planlama aşamasından yapının ömrünü doldurduğu yıkım aşamasında kadar bir projenin başarıya ulaşmasında yönetimsel ilkeler tartışılacaktır. Projeye ait kaynakların etkin kullanımı, paydaşlar arası eşgüdüm, aşamalar boyunca zaman, kalite, maliyet yönetimi, risk faktörlerinin analizi, bu derste işlenecek temel konuların başında gelmektedir. Proje yönetimine ait tüm kavramların örnek olay incelemeleri yapılarak teorik bilginin pratik uygulamalar ile desteklenmesi de hedeflenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu ders kapsamında proje verilerinin görselleştirilmesi ve planlama çizelgelerinin üretilmesi için üretken yapay zeka kullanılmaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin tanıtımı ve yapı üretim sürecine giriş
2Proje yaşam döngüsü: Planlama, tasarım, yapım, kullanım ve yıkım
3Proje paydaşları ve rolleri
4Zaman yönetimi: Planlama teknikleri ve çizelgeleme araçları
5Maliyet ve bütçe yönetimi
6Kalite yönetimi ve proje teslim kriterleri
7Kaynak yönetimi ve eşgüdüm stratejileri
8Örnek olay çözümlemesi
9Risk yönetimi: Tanımlama, değerlendirme ve azaltma yöntemleri
10Proje iletişimi ve bilgi yönetimi
11Tedarik ve sözleşme yönetimi
12Sürdürülebilir proje yönetimi: çevresel, sosyal ve ekonomik boyutlar
13Mimari projelerde karmaşık süreçlerin yönetimi
14Final sunumları ve genel değerlendirme
 
Kaynaklar:
Walker, A. (2015). Project Management in Construction (6th ed.) Winch, G. (2010). Managing Construction Projects: An Information Processing Approach (2nd ed.)
 
Diğer Kaynaklar:
Project Management Institute. (2021). A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – 7th Edition
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, 3 saatlik teorik anlatımlar ve örnek olay çalışmaları ile desteklenen interaktif bir yapıya sahiptir. Her hafta belirli bir konu başlığı altında teorik bilgiler sunulacak ve bu bilgiler, ilgili örnek olaylar üzerinden pekiştirilecektir. Teorik Anlatım: Dersin ilk kısmı, öğretim üyesi tarafından haftanın konusu ile ilgili temel kavramların ve ilkelerin anlatıldığı teorik bir sunumdan oluşacaktır. Bu bölümde, proje yönetimiyle ilgili genel prensipler, yöntemler ve stratejiler detaylı bir şekilde ele alınacaktır. Örnek Olay Çalışmaları: Teorik anlatımın ardından, öğrencilere gerçek dünyadan alınmış örnek olaylar sunulacak ve bu olaylar üzerinden sınıf içinde grup tartışmaları gerçekleştirilecektir. Öğrenciler, teorik bilgileri pratikte nasıl uygulayacaklarını tartışacak ve problem çözme becerilerini geliştireceklerdir. Grup Çalışmaları ve Tartışmalar: Öğrenciler, örnek olayları inceleyerek, grup içinde çözüm önerileri geliştirecek ve sınıfla tartışacaklardır. Bu süreç, öğrencilerin kolektif düşünme, analiz yapma ve etkili iletişim becerilerini geliştirmelerine yardımcı olacaktır. Değerlendirme ve Geribildirim: Dersin sonunda, öğretim üyesi tarafından öğrencilerin grup tartışmalarına geri bildirim verilecek ve anahtar noktalar üzerinde durulacaktır. Ayrıca, öğrencilerin proje yönetimi becerilerini geliştirmeleri için gereken ek kaynaklar ve öneriler sunulacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi2
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi2
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması2
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması2
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek1
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak1
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek3
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak3
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek2
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek1
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek1
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek3
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek3
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 4