Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlama Stüdyolarına Giriş | CRP 102 | 1 | 2 | 4 + 4 | 6 | 10,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Sistematik olarak soyut düşünme becerisi geliştirme |
2. Stüdyo çalışmasını ve atmosferini yansıtan ekip çalışmasına katılma, |
3. Ekip içinde etkin bir üye olarak kendi özgünlüğünü ortaya koyma, birbirini tamamlama ve birbirlerinden farklı metodolojileri öğrenmek için kişisel stratejiler geliştirme |
4. İnsan ile mekansal organizasyon arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik çok boyutlu bir yaklaşım algısı oluşturma |
5. Karşılaşabileceği her duruma uyarlanabilecek nitelikte, soyut ve somut bir temel oluşturma |
6. Algılama, analiz, problem tanımı ve formülasyonu, tasarım ve planlama yöntemleri geliştirme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CRP 101 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders kentsel tasarım ve şehir planlamanın temel sorunsalları ile başaçıkmada gerekli temel tasarım prensiplerini, mekansal prensipleri öğrencilere aktarmayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda öğrencilerin zihinsel ve el becerilerini uygulamalı ödevler/projeler yolu ile geliştirir. Yoğunluk, mekansal kademelenme, kentsel işlevler, yönelim, dolaşım gibi mekansal tasarıma dair temel kavramları aktarır. Öğrencilerden bir önceki dönem stüdyodunda edinilen temel tasarım prensiplerini, görsel kompozisyon prensiplerini yaşam birimi, konut kümeleri, mahalle ve kentsel alan tasarımlarında kullanmaları beklenmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Gerekmemektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | I.Temel Tasarım Prensiplerini Hatırlamak |
2 | II. Yaşam birimi tasarımı |
3 | sosyo-mekansal kademelenme: özel- yarı özel-yarı kamusal - kamusal mekanlar |
4 | 3 boyutlu kütleler, hacimler ve mekan tasarımı |
5 | III. Konut Kümesi Tasarımı |
6 | İnsan ve mekan ilişkisi, mekansal örgütlenme |
7 | Tasarımda Syntax kullanımı |
8 | Konut alanlarında Mekansal ihtiyaçlar ve mekansal kademelenme |
9 | IV. Mahalle Tasarımı |
10 | Çevresel analiz ve planlama |
11 | Mahalle ölçeğinde mekansal ve toplumsal ihtiyaçlar. Yönelim, Ulaşım, Dolaşım, Mekanlar arası ilişkiler, kullanımlar |
12 | V. Kent Parçası Tasarımı |
13 | Topografya ile tasarım |
14 | Kent ölçeğinde mekansal ve toplumsal ihtiyaçlar |
|
Kaynaklar: |
Lynch, Kevin The Image of the City
Alexander, Christopher A Pattern Language |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Stüdyo ortamı içinde teorik anlatım, görselleştirme ve uygulama yöntemlerini içerir. Öğrencilerin öğretim elemanlarından kritik alarak projelerini geliştirmeleri, deneye-yanıla ilerleme sağlamaları ve birbirinden öğrenmeleri esastır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje | 2 | %30 |
Ara Sınav | 2 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 3 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 3 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 2 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 1 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 2 |