PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Planlama Stüdyolarına GirişCRP 102124 + 4610,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Sistematik olarak soyut düşünme becerisi geliştirme
2. Stüdyo çalışmasını ve atmosferini yansıtan ekip çalışmasına katılma,
3. Ekip içinde etkin bir üye olarak kendi özgünlüğünü ortaya koyma, birbirini tamamlama ve birbirlerinden farklı metodolojileri öğrenmek için kişisel stratejiler geliştirme
4. İnsan ile mekansal organizasyon arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik çok boyutlu bir yaklaşım algısı oluşturma
5. Karşılaşabileceği her duruma uyarlanabilecek nitelikte, soyut ve somut bir temel oluşturma
6. Algılama, analiz, problem tanımı ve formülasyonu, tasarım ve planlama yöntemleri geliştirme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerCRP 101
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders kentsel tasarım ve şehir planlamanın temel sorunsalları ile başaçıkmada gerekli temel tasarım prensiplerini, mekansal prensipleri öğrencilere aktarmayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda öğrencilerin zihinsel ve el becerilerini uygulamalı ödevler/projeler yolu ile geliştirir. Yoğunluk, mekansal kademelenme, kentsel işlevler, yönelim, dolaşım gibi mekansal tasarıma dair temel kavramları aktarır. Öğrencilerden bir önceki dönem stüdyodunda edinilen temel tasarım prensiplerini, görsel kompozisyon prensiplerini yaşam birimi, konut kümeleri, mahalle ve kentsel alan tasarımlarında kullanmaları beklenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Gerekmemektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1I.Temel Tasarım Prensiplerini Hatırlamak
2II. Yaşam birimi tasarımı
3sosyo-mekansal kademelenme: özel- yarı özel-yarı kamusal - kamusal mekanlar
43 boyutlu kütleler, hacimler ve mekan tasarımı
5III. Konut Kümesi Tasarımı
6İnsan ve mekan ilişkisi, mekansal örgütlenme
7Tasarımda Syntax kullanımı
8Konut alanlarında Mekansal ihtiyaçlar ve mekansal kademelenme
9IV. Mahalle Tasarımı
10Çevresel analiz ve planlama
11Mahalle ölçeğinde mekansal ve toplumsal ihtiyaçlar. Yönelim, Ulaşım, Dolaşım, Mekanlar arası ilişkiler, kullanımlar
12V. Kent Parçası Tasarımı
13Topografya ile tasarım
14Kent ölçeğinde mekansal ve toplumsal ihtiyaçlar
 
Kaynaklar:
Lynch, Kevin The Image of the City Alexander, Christopher A Pattern Language
 
Diğer Kaynaklar:
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Stüdyo ortamı içinde teorik anlatım, görselleştirme ve uygulama yöntemlerini içerir. Öğrencilerin öğretim elemanlarından kritik alarak projelerini geliştirmeleri, deneye-yanıla ilerleme sağlamaları ve birbirinden öğrenmeleri esastır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje2%30
Ara Sınav2%40
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)00,000,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)00,000,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)00,000,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.4
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.3
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.3
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.2
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.1
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.2