Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türkiye'de Korumanın Yasal Boyutu | ARCH 510 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1. Öğrenci, kültür mirasının korunması ile ilgili kurumsal yapı ve yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olur |
2. 2. Koruma ile ilgili tartışmalarda yasal ve kurumsal zemine oturan düşünceler ortaya koyabilir |
3. 3. Kültür mirası bilincinin oluşumuna katkı sağlar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | ARCH304 |
|
Dersin Tanımı:
ARCH511 Türkiye’de Mimari Mirasın Korunmasının Yasal Boyutu dersi kapsamında, kültür mirasımız ile ilgili tüm y.lisans çalışmalarında hakkında bilgiye ihtiyaç duyulabilecek mevcut ortamın yasal koşulları ve bu koşulların oluşum gerekçeleri ana hatlarıyla öğrencilere anlatılır. Ders süreci belirli konu başlıklarında tartışmalarla ilerler, tartışmalar vakalar üzerinden mevzuatın işleyişi ve sorunları üzerinden yürütülür. Ders kapsamında öğrencilerden, hâlen yürürlükte olan ve yürürlükten kalkmış olan mevzuat metinlerinin, bunlarla ilgili seçili akademik çalışmaların okunarak irdelenmesi, vaka analizleri yapılması beklenmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bir gereksinim olarak kültür mirasının ve mimari mirasın korunması |
2 | Kültür mirası türleri ve kültür mirasının değerlemesi |
3 | Osmanlı’nın mirası yasal mevzuat, hazırlanma gerekçeleri ve sorunları |
4 | Cumhuriyet Dönemi Gelişmeleri: 1923-1973 |
5 | Cumhuriyet Dönemi Gelişmeleri: 1973-1983 |
6 | Cumhuriyet Dönemi Gelişmeleri: 1983-…. |
7 | 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası: ortaya çıkışı, genel tanım ve kapsam sorunları |
8 | 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası: Mimari Mirasın korunması süreci ve sorunları |
9 | 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası: Gereksinimler bağlamında yasanın çağdaşlık sorunu |
10 | Temel kavramlar: Envanter ve Tescil |
11 | Temel kavramlar: Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu |
12 | Temel kavramlar: Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu |
13 | Mevcut mevzuat ve sistemin geleceği |
14 | Genel değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
MADRAN, E., (2002), Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi.
MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N., (2005), Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Ankara: TMMOB Mimarlar Odası. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
3 saat anlatım. Klasik vize ve final sınavları. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 2 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |