Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kuramsal Kavramlar ve Eleştiri | ELL 580 | 5 | 2 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Eleştiri kuramında önemli kişiler ve düşünce ekolleri hakkında tarihsel bilgi kazanırlar. |
2. Estetik kuram ve metin incelemeleri üzerine yapılan kavramsal tartışmaları anlarlar. |
3. Eleştirel düşünmenin esas ilkeleri ile disiplinler arası bağ kururlar. |
4. İlk prensiplerdeki kuramsal terimler hakkında özbilinçli, eleştirel anlayış kazanırlar. |
5. Edebi, sanatsal, kültürel ve başka türden metinlerdeki kuramsal fikirlerle çalışabilirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste klasik dönemden günümüze kadar var olan temel eleştiri kuramları ele alınarak, yazınsal metinlerin ve kültürel yapıtların çağdaş bir yaklaşımla incelenmesi için gereken temel oluşturulacaktır. İşlenecek konular klasik, aydınlanma ve romantik dönem kuramları, Yeni Eleştiri ve Rus Biçimciliği, yapısalcılık, alımlama estetiği, izlenimci eleştiri, Marksizm eleştiri kuramları, postyapısalcılık, yapı çözüm, postmodernizm, feminizm ve cinsiyet kuramları, ırk, köken ve milliyetçilik kuramları, sömürgecilik sonrası kuramı, yeni tarihselcilik, ekoeleştiri, kültürel kuramlar ve transhümanizmdir.
Okumalar hem kuramsal metinleri hem de örnek metin incelemelerini kapsar; temel odak noktası kuramları basmakalıp “uygulanacak” yaklaşımlar olarak değil de anlamın okuma sürecinde nasıl üretildiğini sorgulama yöntemleri olarak anlamaktır. Dersin değerlendirmesi sınavlara ve metinlerin eleştirel incelemelerine dayalıdır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler akademik becerilerini geliştirmek için üretken yapay zeka araçlarından yararlanabilirler, ancak yapay zeka teknolojilerinin etik olmayan kullanımı intihal olarak kabul edilir ve öğrenci akademik açıdan cezalandırılır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Edebiyat kuramı ve eleştiri ilkelerine giriş |
2 | Klasik ve ortaçağ gelenekleri |
3 | Rönesans, 17. ve 18. yüzyıl gelenekleri |
4 | Romantik dönem ve 19. yüzyıl geleneği |
5 | Erken 20. yüzyılın kuramları (Anglo-Amerikan Yeni Eleştirisi, Rus Biçimciliği) |
6 | 20. yüzyılın ortası kuramları (Yapısalcılık, fenomenoloji, yorumbilim, tarih yazımı) |
7 | Ara Sınav |
8 | Kuramsal Akımlar II (post-yapısalcı teoriler, postmodernizm) |
9 | Kuramsal Akımlar III (Marksizm, psikanalitik teoriler) |
10 | Kuramsal Akımlar IV (okur merkezli/okura dönük kuram, yeni tarihselcilik) |
11 | Kuramsal Akımlar V (feminizm, cinsiyet kuramları, sömürgecilik sonrası kuramları) |
12 | Çağdaş Kuramlar I (ırk, etnisite, milliyetçilik kuramları, bilişsel kuramlar) |
13 | Çağdaş Kuramlar II (eko-eleştiri, transhümanizm, post-hümanizm) |
14 | İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Adams, Hazard, and Leroy Searle, eds. Critical Theory Since 1965. Tallahassee: Florida State UP, 1989.
Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction, Oxford: Basil Blackwell, 1983.
Fry, Paul H. Theory of Literature. Yale UP, 2012.
Leitch, Vincent B. eds, et al. The Norton Anthology of Theory and Criticism. 3rd ed.
Newton, K. M., ed. Twentieth Century Literary Theory: A Reader. 2nded. New York: St. Martin’s P, 1997.
Waugh, Patricia. Literary Theory and Criticism. Oxford: Oxford UP, 2006.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, sınıf içi tartışmalar ve seminerler
Öğrenciler derslerin en az % 70'ine katılmak zorundadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Aktiviteler | 8 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Öğrenciler edebi ve kültürel yapıtları inceleyerek yaratıcı olmayı, yeni bilgi ve anlama biçimleri üretmeyi öğreneceklerdir. | 2 |
2 | Öğrenciler araştırma alanlarıyla ilgili olan etik konularda aktif rol alacaklar, araştırma yöntemlerini kullanarak edebiyat ve kültür incelemeleri yapacaklardır. | 2 |
3 | Öğrenciler, ulusal ve uluslararası araştırma ve eğitim ortamlarında bilgilerini aktarmak suretiyle topluma hizmette bulunacaklardır. | 0 |
4 | Öğrenciler İngiliz edebiyatının dönemleri ve akımları ile edebi tür ve terimler konularında uzmanlaşacaklardır. | 0 |
5 | Öğrenciler çok kültürlülük, ırk, toplumsal cinsiyet ve sosyal sınıf gibi toplumsal konularda tartışma becerisini geliştirecektir. | 4 |
6 | Öğrenciler İngiliz Edebiyatı dışındaki edebiyatları da değerlendirebileceklerdir. | 0 |
7 | Öğrenciler edebiyat kuramlarıyla ilgili bilgilerini edebiyat ve kültür metinlerinin incelemesinde kullanacaklardır. | 4 |