Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kamusal Mekan Tasarımı | KENT 542 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kamusal alan kavramına ilişkin akademik bilgileri irdeleme, tarihsel süreç içindeki değişim ve dönüşümü değerlendirme |
2. Akademik bilgi ve tasarım prensipleri ve süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme |
3. Tasarım süreci içerisinde analiz, sentez, konsept oluşturma ve tasarlama konularında beceri kazanma |
4. Kamusal alan tasarım sürecini bireysel olarak geliştirme ve sürdürme yetkinliğine sahip olma |
5. Sunum ve görselleştirme becerilerinde gelişim sağlama |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kamusal alan kavramını tarihsel gelişimi ve bileşenleri (morfolojik, psikolojik, sosyal, görsel) ile birlikte ortaya koymakta, kamusal alan tasarım prensiplerini Türkiye ve dünya örnekleri üzerinden irdelenmektedir. Ders kapsamında tasarım süreci seçilen alan üzerinden uygulamalı olarak ele alınmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kentsel Mekanlara Giriş: tasarım - deneyim - form |
2 | Kentli olmak ve kamusallık |
3 | Kamusal Alan Nedir? |
4 | Kamusal Mekan Nedir? |
5 | Selçuklu'dan Cumhuriyete Kamusal Mekanların Türkiye'deki Gelişimi |
6 | Mekan nedir? Nasıl Üretilir? Tasarım bu sürecin neresindedir? |
7 | Yer ve Mekan Üzerine: place attachment |
8 | Yer'in Oluşumu: "placemaking" |
9 | Kamusallığın mekansal boyutları |
10 | Kamusallığın toplumsal boyutları |
11 | Kamusallığın psikolojik / deneyimsel boyutları |
12 | Kamusal mekanın tasarımı |
13 | Kamusal mekanın tasarımı |
14 | Kaliteli, Canlı, Sağlıklı...'İyi' kentsel mekanlar nasıl oluşturulabilir? |
|
Kaynaklar: |
Lynch, K. The Image of the City MIT Press 1960 9780262120043
Lynch, K. The Theory of Good City Form MIT Press 1981 9780262620468
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Bacon, E. (1976) The Design of Cities Penguin Books
Gehl, Jan (2010) Cities for People Island Press |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders yüksek lisans öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim üyesi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse katkı sağlarlar. Haritalar üzerinden analizler yapılarak elde edilen bilgiler mekansallaştırılır ve görselleştirilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Aktiviteler | 1 | %10 |
Aktiviteler | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 4 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 3 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 2 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 3 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 3 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 3 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 1 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 2 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 3 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 4 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 4 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 3 |