Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Tasarımda Katılımcı Yaklaşımlar | KENT 535 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Stratejik planlama konusunda bilgi sahibi olmak |
2. Stratejik planlama yaklaşımında kullanılan teknikler ile ilgili bilgi sahibi olmak |
3. Katılımcılık ve gerekliliği ile ilgili bilgi sahibi olmak |
4. Katılımcılıkla ilgili farklı uygulama tekniklerini bilmek. |
5. Kentsel dönüşüm alanında stratejik planlama ve katılımcılık tekniklerini uygulayabilmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Hızlı büyüyen şehirler, büyük projeler ve dönüşen kentler düşünüldüğünde 10 yıl önce kullanılmakta olan planlama yaklaşımlarının artık geçerlilği artık tartışılmaktadır. Bu bağlamda bu derste son dönemde yaygın olarak kullanılan bir planlama yöntemi olan stratejik planlama ve katılımcılık teknikleri anlatılacaktır. Bu tekniklerin Türkiye’de kentsel dönüüm alanları için nasıl uygulandığı konusu üzerinde de durulacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Stratejik planlama yaklaşımı nedir? |
2 | Türkiye’de mekansal stratejik planlama ve kentsel dönüşüm ilişkisi |
3 | Katılımcılık ve kentsel dönüşüm |
4 | Paydaş analizi |
5 | Uzlaşma oluşturma ve katılımcılık teknikleri |
6 | İleri görüş tekniği |
7 | Durum Analizi |
8 | GZFT Analizi |
9 | PEST Analizi |
10 | Vizyon nedir ve vizyon belirleme |
11 | Amaç, hedef ve stratejiler |
12 | Performans göstergeleri |
13 | Uygulama stratejileri: Eylem ve proje tanımlama |
14 | İzleme ve Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Ellie Brodie Eddie Cowling Nina Nissen Angela Ellis Paine Véronique Jochum Diane Warburton, Katılımı Anlamak Bir Literatür Taraması, TEPAV, 2011.
INVOLVE, İnsanlar ve Katılım, TEPAV, 2011.
Bahar Gedikli "Stratejik Mekansal Planlama: Planlamada Yeni Anlayışlar, Yöntemler, Teknikler". 2012. Kentsel Planlama Kuramları. M. Ersoy (ed) İmge 2012, 9789755335216
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Anlı Ataöv ve Sevin Osmay, Türkiye’de Kentsel Dönüşüme Yöntemsel Bir Yaklaşim METU JFA, 2007
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
KENT 535 dersi konunun ders olarak anlatılması, sınıf tartışmaları ve ev ödevi ile bu ödevlerin sunulması olarak kurgulanmıştır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 8 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 2 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 2 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 2 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 2 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 4 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 1 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 0 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 1 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 2 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 3 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 1 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 4 |