Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İşçi Sağlığı ve Toksikoloji | İSG 515 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Endüstriyel hijyen kavramını ve iş sağlığı risk gruplarını tanımlayabilecektir |
2. Tehlikeli kimyasal maddeleri ayırt edebilecek ve bunlara karşı alınması gereken temel önlemleri kavrayacaktır. |
3. Biyolojik risk etmenlerini ayırt edebilecek ve bunlara karşı alınması gereken temel önlemleri kavrayacaktır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı, endüstriyel hijyen kavramı altında işyeri ortamında karşılaşılan tüm risk etmenlerinin tanımlanması, endüstriyel toksikoloji başlığı altında ise insan sağlığını tehlikeye sokan özellikle kimyasal ve biyolojik risk etmenlerinin ve bunların toksikolojik etkilerinin anlatılması ve bu risk etmenlerine karşı alınacak koruyucu ve önleyici tedbirlerin ilgili mevzuatla birlikte tanıtılmasıdır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Endüstriyel Hijyen Kavramına Giriş |
2 | Modern Toksikoloji ve Bölümleri |
3 | İş sağlığı konsepti içindeki risk etmenlerine ve ilgili mevzuata bakış |
4 | Tehlikeli Kimyasal Maddeler ve sınıflandırılması |
5 | Patlayıcı, oksitleyici ve alevlenebilir maddeler |
6 | Yangın ve patlama kimyası |
7 | Aşındırıcı, tahriş edici, alerjik kimyasallar |
8 | Ara Sınav |
9 | Toksik, kanserojen, mutajen ve üreme için toksik maddeler |
10 | Kanserojen ve mutajen madde ve işlemler |
11 | Asbest |
12 | Pestisitler: Fayda ve Zararları |
13 | Havada oluşan kimyasallar, asfeksi ve pnömokonyoz hastalıkları |
14 | Toz ve Tozla mücadele yöntemleri |
|
Kaynaklar: |
Yağımlı M., 2017. İş Sağlığı ve Güvenliği, Beta Yayınları.
Tehlikeli kimyasal maddeler ile çalışmalarda sağlık ve güvenlik önlemleri yönetmeliği
Kanserojen ve mutajen maddelerle çalışmalarda sağlık ve güvenlik önlemleri yönetmeliği
Asbestle çalışmalarda sağlık ve güvenlik önlemleri yönetmeliği
Tozla mücadele yönetmeliği |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
14 haftalık akademik dönem boyunca ders, her hafta 3 saatlik oturumlar şeklinde; ders anlatımı, sunumlar ve görsel gösterimler ile yürütülecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel mühendislik, hukuk, yönetim, iş güvenliği ve işçi sağlığı konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak | 3 |
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme,ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 4 |
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini etkin kullanabilmek | 3 |
4 | Mesleki ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takım çalışmalarında sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | 3 |
5 | Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk ve mesleki etik bilincine sahip olmak | 4 |
6 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak | 3 |
7 | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak | 4 |
8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim olmak | 3 |
9 | Yaşam boyu öğrenme ve kendini sürekli yenileme bilincine sahip olmak | 4 |
10 | Mesleğin gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olmak. | 3 |