Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kuram Tarihi | IAGR 505 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İç mekan tasarımı ve mimarlık disiplinlerine ait temel kuramsal yaklaşımları tarihsel süreç içinde tanımlayabilir ve açıklayabilir. |
2. Tasarım kuramlarının tarihsel, toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamlar içinde nasıl şekillendiğini analiz edebilir. |
3. Modernite, postmodernizm, yapısalcılık, fenomenoloji, sürdürülebilirlik ve eleştirel teori gibi yaklaşımların iç mekan tasarımına etkilerini değerlendirebilir. |
4. Farklı dönemlerdeki kuramsal söylemleri karşılaştırarak günümüz tasarım pratikleriyle ilişkilerini kurabilir. |
5. Interpret theoretical texts and generate critical insights applicable to interior design projects. |
6. Tasarım sürecine kuramsal bilgi entegre etme becerisi geliştirerek araştırmaya dayalı yaratıcı çözümler önerebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iç mekan tasarımı, mimarlık ve ilişkili disiplinlerdeki düşünce biçimlerinin tarihsel evrimini ele alır. Antik dönemden günümüze kadar gelen kuramsal yaklaşımlar, tarihsel, toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamlarıyla birlikte incelenir. Ders, modernite, postmodernizm, yapısalcılık, eleştirel teori, fenomenoloji, sürdürülebilirlik ve toplumsal cinsiyet gibi kuramsal perspektifleri iç mekan tasarımı bağlamında analiz etmeyi amaçlar. Teorilerin yalnızca tarihsel gelişimini değil, aynı zamanda güncel tasarım pratiği üzerindeki etkilerini de sorgulayan ders, öğrencilere eleştirel bakış geliştirme ve teoriyle pratik arasında köprü kurma yetisi kazandırır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenci çalışmasının herhangi bir bölümünün jeneratif bir AI aracı/LLM kullanılarak kopyalanmasına, literatür incelemesinin oluşturulmasına izin verilmez, çünkü bu dersin değerlendirme kriterlerine göre, öğrenci(ler) çalışmalarının öğrenciye özgü olması gerekmektedir ve çalışmanın doğruluğu, bütünlüğü ve geçerliliği öğrencinin sorumluluğudur. Ancak, standart akademik uygulama doğrultusunda, bu ders, AI araçları veya büyük ölçekli jeneratif modeller tarafından oluşturulan görseller hariç olmak üzere, akademik eleştiri ve tartışmanın bir parçası olarak açıklayıcı amaçlar için jeneratif AI örneklerinin kullanılmasına izin verir; bu örnekler, eğitmene sunulan herhangi bir metinde uygun şekilde işaretlenmeli ve biçimlendirme gereksinimlerine uygun şekilde tam olarak atıfta bulunulmalı ve referans gösterilmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Kuram nedir? Tasarımda kuramın rolü |
2 | Antik ve Ortaçağ düşünce sistemleri |
3 | Rönesans, Barok ve Aydınlanma Dönemi fikirleri |
4 | Sanayi Devrimi ve modern düşüncenin temelleri |
5 | Modernizm: Form, işlev ve rasyonalite |
6 | Bauhaus, CIAM ve modernist tasarım söylemleri |
7 | Postmodernizm: Eleştiriler ve alternatif yaklaşımlar |
8 | Fenomenoloji ve mekânsal deneyim |
9 | Yapısalcılık ve yapısöküm: Kuramsal araçlar olarak |
10 | Sürdürülebilirlik ve ekolojik tasarım kuramları |
11 | Toplumsal cinsiyet ve mekân teorileri |
12 | Eleştirel teori ve politik mimarlık |
13 | Parametrik tasarım ve teorileri |
14 | Öğrenci Sunumları |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Mallgrave, H. F. (2005). Architectural Theory: Volume I & II.
Pallasmaa, J. (2005). The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses.
Nesbitt, K. (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture.
Lefebvre, H. (1991). The Production of Space.
Colomina, B., Vidler, A., Wigley, M. – Selected Articles |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat (2 saat teori + 1 saat tartışma/seminer) |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora) | 1 | %20 |
Sözlü Sunum | 1 | %25 |
Dönem Ödevi (Araştırma) | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme. | 4 |
2 | Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme. | 4 |
3 | Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme. | 4 |
4 | İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme. | 4 |
5 | İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme. | 4 |
6 | İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme. | 0 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 4 |