PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kuram TarihiIAGR 5053 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İç mekan tasarımı ve mimarlık disiplinlerine ait temel kuramsal yaklaşımları tarihsel süreç içinde tanımlayabilir ve açıklayabilir.
2. Tasarım kuramlarının tarihsel, toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamlar içinde nasıl şekillendiğini analiz edebilir.
3. Modernite, postmodernizm, yapısalcılık, fenomenoloji, sürdürülebilirlik ve eleştirel teori gibi yaklaşımların iç mekan tasarımına etkilerini değerlendirebilir.
4. Farklı dönemlerdeki kuramsal söylemleri karşılaştırarak günümüz tasarım pratikleriyle ilişkilerini kurabilir.
5. Interpret theoretical texts and generate critical insights applicable to interior design projects.
6. Tasarım sürecine kuramsal bilgi entegre etme becerisi geliştirerek araştırmaya dayalı yaratıcı çözümler önerebilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, iç mekan tasarımı, mimarlık ve ilişkili disiplinlerdeki düşünce biçimlerinin tarihsel evrimini ele alır. Antik dönemden günümüze kadar gelen kuramsal yaklaşımlar, tarihsel, toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamlarıyla birlikte incelenir. Ders, modernite, postmodernizm, yapısalcılık, eleştirel teori, fenomenoloji, sürdürülebilirlik ve toplumsal cinsiyet gibi kuramsal perspektifleri iç mekan tasarımı bağlamında analiz etmeyi amaçlar. Teorilerin yalnızca tarihsel gelişimini değil, aynı zamanda güncel tasarım pratiği üzerindeki etkilerini de sorgulayan ders, öğrencilere eleştirel bakış geliştirme ve teoriyle pratik arasında köprü kurma yetisi kazandırır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Kuram nedir? Tasarımda kuramın rolü
2Antik ve Ortaçağ düşünce sistemleri
3Rönesans, Barok ve Aydınlanma Dönemi fikirleri
4Sanayi Devrimi ve modern düşüncenin temelleri
5Modernizm: Form, işlev ve rasyonalite
6Bauhaus, CIAM ve modernist tasarım söylemleri
7Postmodernizm: Eleştiriler ve alternatif yaklaşımlar
8Fenomenoloji ve mekânsal deneyim
9Yapısalcılık ve yapısöküm: Kuramsal araçlar olarak
10Sürdürülebilirlik ve ekolojik tasarım kuramları
11Toplumsal cinsiyet ve mekân teorileri
12Eleştirel teori ve politik mimarlık
13Parametrik tasarım ve teorileri
14Öğrenci Sunumları
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Mallgrave, H. F. (2005). Architectural Theory: Volume I & II. Pallasmaa, J. (2005). The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. Nesbitt, K. (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture. Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Colomina, B., Vidler, A., Wigley, M. – Selected Articles
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat (2 saat teori + 1 saat tartışma/seminer)
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Katılım/Tartışma1%10
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora)1%20
Sözlü Sunum1%25
Dönem Ödevi (Araştırma)1%45
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor