Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kanun Yolları | HUK 538 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Adalete erişim hakkının bir parçasının da üst derece yargılamanın oluşturduğu konusunda ilgilileri bilgilendirmek. |
2. Güvenceli adalete ulaşılması ancak yargı kararlarının denetlenmesi ile mümkündür. Bu denetleme mekanizmalarının neler olduğunun, bu mekanizmaların nasıl işlediğinin öğretilmesi kanun yolları dersi ile hedeflenmektedir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste öncelikli olarak hukuksal çare ve kanun yolu kavramları, kanun yollarının ayırıcı özellikleri, amacı, sınıflandırılması, tabi oldukları ortak ilkeler hakkında genel çerçevede bilgiler verilecektir. Daha sonra yargı uygulaması da dikkate alınarak istinaf kanun yolu ayrıntılı bir biçimde ele alınacak bazı tespit ve değerlendirmelerde bulunulacaktır. Aynı yöntem temyiz kanun yolu hakkında bilgi verilirken de izlenecektir. Son olarak uygulamada taşıdığı öneme binaen kanun yolu benzeri bir hukuksal çare türü olarak nitelenen yargılamanın iadesi ile değişiklik davası kurumları da ele alınıp incelenecektir. Anılan kurumların ele alınmasında yargı kararlarında temas edilmiş olan çözüm önerilerinin de genel bir kritiğinin yapılmasına ayrıca özen gösterilecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Hukuksal çare ve kanun yolu kavramları ile kanun yollarının karakteristik özellikleri |
2 | Kanun yollarının amacı ve değişik ölçütler baz alınarak tasnif edilmesi |
3 | Kanun yolları bağlamında geçerlilik taşıyan ortak ilkeler |
4 | Genel olarak istinaf kavramı ve Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun öngördüğü istinaf modelinin bu bağlamda değerlendirilmesi |
5 | Aleyhine istinaf yoluna gidilebilecek olan kararlar, kimlerin istinafa başvurabileceği ve istinaf başvurusundan feragat |
6 | İstinaf sebepleri, istinaf talebi istinaf başvurusunun şekli ve katılma yolu ile istinaf, istinafa başvuru süresi ve bu yola başvurunun cebri icraya etkisi, istinaf incelemesi ve bu inceleme sonunda verilebilecek olan kararlar |
7 | Genel olarak temyiz kavramı, ayırıcı özellikleri ve HMK'nın temyiz ile ilgili hükümlerinin bu bağlamda irdelenmesi |
8 | Aleyhine temyiz yoluna gidilebilecek kararlar ve temyiz sebepleri |
9 | Temyiz yoluna başvurabilecek olanlar, temyiz süresi, temyize başvurunun şekli ve cebri icraya etkisi |
10 | Temyiz incelemesi ve bu inceleme sonucunda verilebilecek olan kararlar |
11 | Kanun yararına temyiz ve bu kurumun yabancı hukuklardaki benzer düzenlemeler ile mukayese edilmesi |
12 | Kesin hüküm kavramı, türleri ve kesin hükmün bertaraf edilmesi |
13 | Yargılamanın iadesi |
14 | Değişiklik davası ve diğer hukuksal çareler |
|
Kaynaklar: |
Süha Tanrıver, Medeni Usul Hukuku, Cilt II, 2. Bası, Ankara, 2022.
Tolga Akkaya, Medeni Usul Hukukunda İstinaf, Ankara, 2009.
Ramazan Arslan, Medeni Usul Hukukunda Yargılamanın Yenilenmesi, Ankara, 1977.
Murat Atalı, Medeni Usul Hukukunda Aleyhe Bozma Yasağı, Ankara, 2014.
Deniz Meraklı Yayla, Medeni Usul Hukukunda İstinaf Kanun Yolunda Yeniden Tahkikat Yapılması, Ankara, 2014.
Mert Namlı, Türk ve Fransız Hukukunda Yargılamanın Yenilenmesi, Ankara, 2014.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, karar tahlilleri, öğrencilerin yer yer teorik bazlı tartışmalara katılımının sağlanması, uygulamada ortaya çıkan sorunlara temas edilip çözüm aranması.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Sınavı | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 3 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 3 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 3 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 3 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 4 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 3 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 4 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 4 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 3 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 3 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |