| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Kesikli Optimizasyon Yöntemleri | IE 511 | | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Kesikli eniyileme temelleri hakkında daha fazla bilgi ve anlama yeteneği |
| 2. Kesikli eniyileme modelleri oluşturma ve analiz etme becerisi |
| 3. Kesikli eniyileme problemleri için optimalite ve çokyüzlü (polyhedral) teori hakkında bilgi |
| 4. Dal-sınır, kesme düzlemi, Lagrange gevşetmesi ve ayrışım algoritmaları gibi eniyileme yöntemlerini uygulama becerisi |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE 501 |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Tam sayılı ve karışık tamsayılı programlama. 0-1 programlama. Kesen düzlemler ve çok yüzlü yaklaşım. Dal-sınır yöntemleri. Lagrange gevşemesi. Ayrışım yöntemleri. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Tamsayılı programlamaya giriş: tamamen tamsayılı programlama, karma tamsayılı programlama ve ikili tamsayı programlama |
| 2 | Eniyilik, gevşetme ve sınırlar |
| 3 | Doğrusallaştırma ve modelleme ile ilgili püf noktaları ve yöntemler |
| 4 | Modellerin yapıları (tamamen birbelirteçli matrisler, uygulamalar) |
| 5 | Dal sınır yöntemi |
| 6 | Dal sınır yöntemi |
| 7 | Çokyüzlü teorisi |
| 8 | Çokyüzlü kuramı: Geçerli eşitsizlikler |
| 9 | Çokyüzlü kuramı: Geçerli eşitsizlikler |
| 10 | Çokyüzlü kuramı: Kesme düzlemi yöntemi |
| 11 | Ayrışım Yöntemleri: Lagrangian gevşetmesi ve eşterslik |
| 12 | Ayrışım Yöntemleri: Bender ayrışım yöntemi |
| 13 | Ayrışım Yöntemleri: Dantzig-Wolfe ayrışım yöntemi |
| 14 | Ayrışım Yöntemleri: Sütun üretim yöntemleri (dal-değer) |
| |
| Kaynaklar: |
| Wolsey, Laurence A., Integer Programming 2nd ed., Wiley, 2020. Print ISBN: 9781119606536 Online ISBN: 9781119606475
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Nemhauser, George L. and Wolsey, Laurence A., Integer Programming and Combinatorial Optimization, Wiley, 1999. Print ISBN: 9780471828198 Online ISBN: 9781118627372
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat yüz yüze ders |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 2 | %30 |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 2,00 | 26,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 15,00 | 30,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 25,00 | 25,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | 2 |
| 2 | Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
| 3 | Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, bileşen veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir ve uygular. | 1 |
| 4 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 2 |
| 5 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | 0 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 0 |
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | 0 |
| 8 | Bir yabancı dili (özellikle İngilizceyi) en az Avrupa Dili Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 1 |