| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Malzeme Taşıma Sistemleri | IE 473 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Malzeme taşıma gereksinimleri ve uygun ekipmanın belirlenmesi konularında bilgi ve anlayış geliştirirler |
| 2. Malzeme taşıma sistemleri ile ilgili problemlerin modellenmesi, analizi ve optimizasyonunda kullanılan kantitatif teknikleri kullanma becerisi geliştirirler |
| 3. Bir çok malzeme taşıma probleminin çözümü için matematik programlama modelleri |
| 4. Bilgisayar yazılım paketlerinin (LINGO, GAMS, CPLEX, MATLAB, VBA/Makro programlama, AUTOCAD, SketchUp …) kullanımında tecrübe geliştiriler |
| 5. Bir proje çalışmasının sonuçlarını içeren rapor hazırlama becerisi geliştirirler |
| 6. Takım çalışmalarına katılırlar |
| 7. Etik ve profesyonel konularda farkındalıkları olur |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Malzeme taşıma sistemlerinin planlama ve tasarımına giriş; Malzeme taşıma terminolojisi, prensipleri, tasarım prosedürleri, malzeme taşıma gereksinim analizleri, ilişkiler ile yerleşim planlaması, birim yük, malzeme taşıma ekipman seçimi, malzeme taşıma sistemleri analizleri ( AGV, konveyör, tek raylı taşıyıcı, vinç,...), taşıma sistemlerinin mühendislik analizi (geleneksel ile otomatik depolama), depolama, depolama yerseçimi stratejileri, depolama sistem performansı, ekipman ve alan kullanımı. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Malzeme Taşıma, Temel Terminoloji ve Prensiplere Giriş |
| 2 | Malzeme Taşıma Gereksinimleri |
| 3 | Malzeme Taşıma Ekipmanlarına Genel Bir Bakış |
| 4 | Ekipman Seçim Probleminin Matematiksel Modellemesi |
| 5 | Malzeme Taşıma Sistemleri Tasarımı Üzerine Düşünceler |
| 6 | Yerleşim Planlaması İle Olan İlişkileri |
| 7 | Malzeme Taşıma Sistemleri |
| 8 | Malzeme Taşıma Sistemleri (endüstriyel araçlar) |
| 9 | Malzeme Taşıma Sistemleri (aktarımcı konveyor analizi) |
| 10 | Depolama Sistemleri ve Depolama Yer Seçimine Giriş |
| 11 | Depolama Sistemlerinin Mühendislik Analizi |
| 12 | Depo Planlamasında Matematiksel Modeller |
| 13 | Sipariş Toplama Sistemleri |
| 14 | AS/RSistemleri Ölçekleme ve Maliyet Tahmini |
| |
| Kaynaklar: |
| Mikell P. Groover, Automation, Production Systems, and Computer-Integrated Manufacturing, 4/E, Prentice Hall, 2014,
ISBN: 978-0133499612
James A. Tompkins, John A. White, Yavuz A. Bozer, J. M .A. Tanchoco, Facilities Planning, 4th Edition, Wiley, 2010,
ISBN: 978-0470444047 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Theodore Henry Allegri, Materials handling: principles and practice, Krieger Pub. Co., 1992,
ISBN: 978-0894646720
Matthew P. Stephens, Fred E. Meyers, Manufacturing Facilities Design & Material Handling, (Fifth Edition), Purdue University Press, 2013,
ISBN: 978-1557536501
Ray, Siddhartha, Introduction to Materials Handling, New Age International (P) Ltd., 2007,
ISBN: 978-8122420999
David E. Mulcahy, Materials Handling Handbook, McGraw-Hill Professional , 1998,
ISBN: 978-0070440142 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Ders haftada 3 saat olarak işlenecektir. Teorik konulara ek olarak, sesli ve görüntülü bazı vaka çalışmalarının üzerinden geçilerek gerçek hayat malzeme taşıma problemlerinin örneklerle tasviri yapılacak ve uygun malzeme taşıma ekipmanları tanıtılacaktır.
Yürütülecek olan saha çalışması öğrencinin malzeme taşıma sistemlerini tanıyabilmeleri, anlamaları, tanımlayabilmeleri, modellemeleri, analizi ve tasarımına yardımcı olacaktır.
|
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %25 |
| Ödev | 2 | %20 |
| Proje | 1 | %20 |
| Final Sınavı | 1 | %35 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 8,00 | 16,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 16,00 | 16,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 2 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 2 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 3 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 3 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 2 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 1 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 1 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 1 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 2 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 2 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |