Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İnsan Bilgisayar Etkileşimi | CPR 252 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İnsan-bilgisayar etkileşimi temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklayabilme |
2. Kullanıcı odaklı tasarım prensiplerini uygulayabilme |
3. Kullanıcı deneyimi (UX) ve kullanıcı arayüzü (UI) tasarımının temel prensiplerini öğrenme ve uygulayabilme |
4. Kullanılabilirlik testleri yaparak sistemlerin kullanılabilirlik performansını değerlendirebilme |
5. Çeşitli HCI araçlarını ve tekniklerini kullanarak tasarım süreçlerini geliştirebilme. |
6. Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını anlayarak kapsayıcı tasarım yapabilme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (HCI), kullanıcıların bilgisayar sistemleriyle olan etkileşimlerini inceleyen disiplinlerarası bir alandır. Bu ders, kullanıcı odaklı tasarım prensipleri, kullanıcı deneyimi (UX), kullanılabilirlik testleri ve kullanıcı arayüzü (UI) tasarımı gibi konulara odaklanarak, teknolojinin insan ihtiyaçlarına uygun şekilde nasıl tasarlanacağını öğretmeyi amaçlar. Ders, hem teorik hem de uygulamalı yaklaşımları içerir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler, kullanıcı arayüzü tasarımı, prototipleme, görev analizi ve kullanılabilirlik testi senaryolarının oluşturulmasında üretken yapay zekadan destek alabilirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve HCI’nin Temelleri |
2 | İnsan Faktörleri ve Algısal Süreçler |
3 | Kullanıcı ve Görev Analizi |
4 | Kullanıcı Odaklı Tasarım İlkeleri |
5 | Kullanıcı Deneyimi (UX) ve Kullanılabilirlik |
6 | Kullanıcı Arayüzü (UI) Tasarımına Giriş |
7 | Ara Sınav |
8 | Kapsayıcı ve Erişilebilir Tasarım |
9 | HCI Araçları ve Prototipleme Teknikleri |
10 | Kullanılabilirlik Testleri |
11 | Etkileşim Tasarımı ve Geri Bildirim |
12 | HCI Projelerinde Uygulama |
13 | Gelişen Teknolojiler ve HCI |
14 | Genel Tekrar |
|
Kaynaklar: |
Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2015). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction (4th ed.). Wiley. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Shneiderman, B., Plaisant, C., Cohen, M., Jacobs, S., Elmqvist, N., & Diakopoulos, N. (2016). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (6th ed.). Pearson. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftalık olarak üç saattir ve yüz yüze sınıf ortamında yapılacaktır. Öğrencilerin ders içerisindeki değerlendirmesinde vize ve final sınavları yer alacaktır. Bununla birlikte öğrencilerin derse devamları da takip edilerek, dönem sonundaki nihai değerlendirmeye katkı sağlayacaktır.
Derse Devam Hakkında: Ara sınav ve final sınavlarının yanı sıra dönem boyunca gerçekleştirilmesi planlanan sınıf içi etkinliklere katılmayı tercih etmeyen ve verilen ödevleri teslim etmeyen öğrencilerin “NA” notu alacaklardır. Ayrıca, öğrencilerin derse katılımlarının nihai dönem notuna dahil edilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 1 | %30 |
Aktiviteler | 1 | %50 |
Ödev | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 5,00 | 5,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 12 | 2,00 | 24,00 |
6 | Ev ödevleri | 2 | 10,00 | 20,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 18,00 | 18,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Bilgisayar sistemlerinde yeterli altyapıya sahip olma; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilgisayar sistemlerinde kullanabilme becerisi, Bilgisayar sistemindeki problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun yöntemler ve tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | 2 |
2 | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi, Bilgisayar programında gerekli olan teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 1 |
3 | Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek | 1 |
4 | İleri düzey programlama becerisi kazanır. Güncel bilgisayar programlama teknolojilerini kullanarak sektörün beklentilerini karşılayacak şekilde Bilgisayar Programcılığı ile ilgili süreci/süreçleri planlama becerisine sahip olmak. | 0 |
5 | Bağımsız çalışabilme, inisiyatif alabilme, özgün içerikler oluşturabilme ve yazılım takımları içinde verimli çalışabilme becerisine sahip olmak. | 0 |
6 | Türkçeyi ve İngilizce yazılı ve sözlü olarak etkin bir biçimde kullanabilme, sunulan Bilgisayar Programcılığı bilgisini kolayca takip etme ve meslektaşlarıyla etkin bir biçimde iletişim kurabilme becerisine sahip olmak. | 0 |
7 | Sorunların çözümünde bilimsel yöntemler kullanmayı benimser ve problem çözme becerisini geliştirir. | 1 |
8 | Bilgiye erişebilmeye bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 0 |
9 | Kendi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek | 1 |
10 | Bilgiye erişebilme bilimde ve teknolojide gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kişisel gelişimi sürdürebilme becerisine sahip olmak | 2 |
11 | Mesleki, hukuksal, sosyal ve etik sorumluluklarını anlayabilir ve uygular. | 0 |