Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Makine Mühendisleri için Sayısal Yöntemler | ME 331 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Hata ve yaklaşım kavramları anlaşılacak |
2. Bilinen sayısal yöntemler hakkında temel bilgi sahibi olunacak |
3. Sayısal problemleri çözmek için uygun yöntemleri seçme kabiliyeti kazanılacak |
4. Sayısal problemleri çözmek için Matlab kodları geliştirme kabiliyeti kazanılacak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında; yaklaşımlar ve hata, denklemlerin kökleri, doğrusal denklem sistemlerinin çözümleri, eğri uydurma ve interpolasyon, sayısal türevleme ve integrasyon, adi diferansiyel denklemlerin çözümleri, başlangıç değer problemleri ve sınır değer problemleri konuları işlenmektedir. Bu konuların uygulamaları MATLAB programı ile yapılmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yaklaşım ve hata |
2 | Denklerin kökleri; ikiye bölme, yanlış konum yöntemleri |
3 | Denklerin kökleri; sabit nokta iterasyonu, Newton-Raphson ve Sekant yöntemleri |
4 | Doğrusal denklem sistemleri; Gauss eliminsayon, matris tersi |
5 | Doğrusal denklem sistemleri; Jacobi ve Gauss-Seidel yöntemleri |
6 | İnterpolasyon ve eğri uydurma; polinomsal interpolasyon |
7 | İnterpolasyon ve eğri uydurma; polinomsal interpolasyon |
8 | Sayısal türevleme |
9 | Sayısal türevleme |
10 | Sayısal integrasyon; Trapez kuralı |
11 | Sayısal integrasyon; Newton-Cotes |
12 | Adi diferansiyel denklemler |
13 | Adi diferansiyel denklemler |
14 | Adi diferansiyel denklemler |
|
Kaynaklar: |
Amos Gilat, Vish Subramaniam, Numerical Methods for Engineers and Scientists, 3rd ed. Wiley, 2014. |
|
Diğer Kaynaklar: |
J. D. Faires, R. Burden, Numerical Methods, 4th ed. Brooks / Cole Cengage Learning, 2013.
R. Burden, J. D. Faires, Numerical Analysis, 9th ed. Brooks / Cole Cengage Learning, 2011.
C. Gerald, P. Wheatley, Applied Numerical Analysis, 7th ed. Addison, Wesley, 2003.
J. Mathews, K. Fink, Numerical Methods using Matlab, 4th Ed. Prentice Hall, 2004.
S.C. Chapra and R.P. Canale, Numerical Methods for Engineers, 6th ed., McGraw-Hill, 2010. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada üç saat ders işlenir. Öğretilen sayısal yöntemlerin MATLAB kodları sınıfta gösterilerek açıklanır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %10 |
Midterms | 2 | %45 |
Term Project | 1 | %10 |
Final | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,50 | 21,00 |
6 | Ev ödevleri | 5 | 4,00 | 20,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 8,00 | 16,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 12,00 | 12,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 1 |
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 2 |
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 0 |
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 1 |
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 0 |
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 0 |