PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Psikoloji için İstatistik IPSY 2153 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Psikolojide istatistiksel metodların gerekliliğini anlamak
2. Datanın grafiksel ve nümerik bağlamda yorumlanması
3. Jamovi ve IBM SPSS istatistik yazılımını kulllanmayı öğrenmek
4. Hipotez testinin temellerini anlayabilmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders psikoloji için istatistiği tanıtmaktadır. Bu ders, psikoloji için istatistiği kapsayan iki derslik bir serinin ilk dersidir. Bu derste, verilerin resimsel ve sayısal olarak tanımlanması, değişkenler arasındaki ilişkiler ve hipotez testleri konuları ele alınmaktadır. Ayrıca, IBM SPSS Statistics yazılım paketinin ve eşdeğeri ücretsiz JAMOVI yazılımının kullanımı laboratuvarda süpervize edilmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmaları ders değerlendirme sistemi için bir kısıt oluşturmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, Dersin Tanımı ve Gereklilikler
2Tablolar ve Grafikler Kullanarak Bir Sayı Grubundaki Sırayı Gösterme
3Frekans Tabloları ve Histogramlar
4Merkezi Eğilim ve Değişkenlik
5Ortalama, medyan, mod, varyans ve standart sapma
6Çıkarımsal İstatistik için Bazı Temel Bileşenler
7Z Skorları, Normal Dağılım Eğrisi, Örneklem ve Popülasyon ve Olasılık
8Ara Sınav
9Hipotez Testine Giriş
10Tek Kuyruklu ve İki Kuyruklu Testler
11Örneklem Ortalamaları ile Hipotez Testleri
12Ortalamaların Dağılımı ile Hipotez Testleri: Z Testi
13İstatistiksel Anlamlılığı Anlamlandırmak
14Karar Hataları, Etki Büyüklüğü ve İstatistiksel Güç
 
Kaynaklar:
Aron, A., Coups, E. J., & Aron, E. N. (2013). Statistics for Psychology. Pearson.
 
Diğer Kaynaklar:
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, ders anlatımı ve laboratuvar çalışmasının bir kombinasyonu olarak tasarlanmıştır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Laboratuvar2%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)114,0014,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.0
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.0
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.4
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.0
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.0
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.3
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.0
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.0
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.0
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.0
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.1
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.0
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.0
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.0