PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Durum Uzayı Yöntemlerine GirişEE 4713 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Durum uzayı kavramını ve doğrusal sistemleri analiz etme ve tasarlamadaki faydasını anlamak
2. Özdeğer ve özvektörlerin fiziksel anlamını anlamak
3. Kararlılık, kontrol edilebilirlik, kararlı hale getirilebilirlikık, gözlemlenebilirlik ve erişilebilirlik kavramlarını anlamak
4. Model tabanlı kompansatör ve doğrusal kuadratik regülatör gibi yöntemlerle durum uzayını kullanarak kontrol sistemlerinin nasıl tasarlanacağını öğrenmek
5. Bilgisayar destekli tasarım yazılım paketlerini kullanarak durum uzayı modelleme ve kontrol sistemleri tasarımı konusunda pratik bir çalışma bilgisine sahip olmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Dersin amacı, çoklu giriş çoklu çıkış (MIMO) sistemlerinin analizi için durum-uzay yöntemlerini tanıtmaktır. Aşağıdaki konular ele alınacaktır: dinamik sistemlerin durum-uzay gösterimi, durum-uzay modellerinin temel özellikleri, modal analiz, durum-uzay aritmetiği, blok diyagram gösterimi, LQR, frekans döngü şekillendirmeye giriş, LQG/LTR, Kalman Filtreleri, H-sonsuz/H-2 kontrol sistemi tasarımına giriş.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Büyük Resim: Sistemler, modeller, durumların tanımı, doğrusal ve doğrusal olmayan sistemler, sürekli ve ayrık sistemler.
2Laplace dönüşümü kullanarak ODE'lerin çözümü, Durum Uzayı Tanımından Transfer Fonksiyonu
3Durum Uzay Denklemlerinin Blok Diyagram Gösterimi; Kutup, Sıfır, Özdeğer, Özvektör Kavramları
4Durum Geçiş Matrisi: Laplace Dönüşümü Yöntemi
5 Durum Geçiş Matrisi: Eigendecomposition Yöntemi
6Dinamik Sistemlerin Modellenmesi, Lagrangian, Tanımlayıcı Durum Uzayı, Ters Sarkaç Örneği
7 Modal Analiz, Sağ / Sol Özdeğerler ve Özvektörler, Modal Ayrıştırma
8 Durum - Uzay Denklemleri: Kanonik Formlar
9 Durum Uzay Aritmetiği
10 Kontrol Edilebilirlik ve Durum Geri Bildirimi
11Gözlemlenebilirlik ve Durum Gözlemcisi
12Ayırma Prensibi ve Model Bazlı Kompansatörler
13Model Bazlı Kompansatörler
14Doğrusal Kuadratik Regülatörler
 
Kaynaklar:
Bernard Friedland, "Control System Design: An Introduction to State-Space Methods", Dover Publications, Inc., 2005, 0-486-44278-0. Paul M. DeRusso, Rob Jay Roy, Charles M. Close, Alan A. Desrochers, "State Variables for Engineers", Wiley Interscience, 1998, 0471577952. Kemin Zhou, John C. Doyle, "Essentials of Robust Control", Pearson, 1997, 978-0135258330.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%65
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)116,0016,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.3
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.1
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.2
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.1
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.1
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.1
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.1
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.1
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.1
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.2