Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uluslararası İktisat I | ECON 317 | 3 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Uluslararası ticaretin ana modellerini anlayabilecek ve onları karşılaştırabilecektir. |
2. Karşılaştırmalı üstünlük ilkesini anlayabilecek ve uygulayabilecektir. |
3. Ticaret, emek ve sermaye hareketleri, üretimin uluslararası ayrışması, ekonomik refah ve gelir dağılımı arasındaki bağları analiz edebilecek ve bu bağların politika etkilerini tanımlayıp ve eleştirel olarak inceleyebilecektir. |
4. Tarifeler, kotalar, ihracat sübvansiyonları, anti-damping vergileri, telafi edici vergiler ve tercihli ticaret anlaşmalarının oluşturulması gibi politika müdahalelerinin ekonomik etkilerini analiz etmek için denge modelleri uygulayabilecektir. |
5. Ticaret politikası müdahalelerini, ekonomik refah, performans ve rekabet edebilirlik üzerindeki etkileri de dahil olmak üzere, maliyetleri ve faydaları açısından eleştirel olarak analiz edebilecektir. |
6. Ticaret politikası ve çevre üzerindeki tartışmadaki temel konuları müzakere edebilecektir. |
7. Küreselleşme karşıtı hareketin, özellikle dışsallık ve ölçek ekonomileriyle ilgili müdahaleci ticaret politikası için iddialarını değerlendirebilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders uluslararası ekonomi ile ilgili teorik, ampirik ve politik konulara eleştirel bir bakış sağlar. Bu ders, ülkeler arasındaki ekonomik ilişkilerle ilgili mikroekonomik konuları tanıtacaktır. Standart neoklasik serbest ticaret yaklaşımlarını ve aksak rekabeti, ölçek ekonomilerini, ulusal rekabetçilik sorunlarını ve yönetilen ticareti de ele alan yeni teorileri içeren uluslararası ticaret teorilerine bir giriş sağlar. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Dünya Ticareti: Genel Değerlendirme |
3 | İşgücü Verimliliği ve Karşılaştırmalı Üstünlük: Ricardo Modeli |
4 | Özel Faktörler ve Gelir Dağılımı |
5 | Kaynaklar ve Ticaret: Heckscher-Ohlin Modeli |
6 | Standart Ticaret Modeli |
7 | Ara Sınav |
8 | Standart Ticaret Modeli |
9 | Dışsal Ölçek Ekonomileri ve Uluslararası Üretimin Yeri |
10 | Küresel Ekonomide Firmalar: İhracat Kararları, Dış Kaynak Kullanımı ve Çokuluslu Şirketler |
11 | Ticaret Politikası Araçları |
12 | Ticaret Politikasının Politik Ekonomisi |
13 | Gelişmekte Olan Ülkelerde Ticaret Politikası |
14 | Ticaret Politikasında Tartışmalar |
|
Kaynaklar: |
1. Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld and Marc Melitz (2015), International Economics: Theory and Policy, Pearson Series in Economics,10th ed.
2. Dennis R. Appleyard and Alfred J. Field, Jr. (2014), International Economics, McGraw-Hill Education, 8th ed. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %45 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |