PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İş Yerinde Psikolojik Şiddet | CEC 228 | 4 | 9 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İş yerinde mobbing nedir ne değildir konusundan bahsedebilecek açıklayabilecek |
2. Mobbingin hazırlayıcı sebeplerini, ciddi sonuçlarını ve sorunun aktörlerinden bahsedebilecek |
3. Problemle başa çıkma yollarını açıklayabilecek |
4. Mobbing ve liderlik arasındaki bağı açıklayabilecek |
5. Mobbing ve etik kültür arasındaki bağı açıklayabilecek |
6. Konunun yasal boyutu hakkında farkındalığa ulaşacak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, temel hatlarıyla, iş yerinde mobbingin tanımını, neden ve sonuçlarını ve günlük çatışmalardan farkını, liderlik ve etik iklimle olan ilişkisini ve konunun yasal sonuçlarını tartışmaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma, Dersin içeriği ve gerekliliklerini açıklamak |
2 | Öğrencilerin mobbing konusundaki algı ve bilgileri; Sağlıklı – yanıltıcı iletişim; Mobbingin tanımı, süreci ve literatüde kullanılan benzer terimler; Tipik mobbing davranışları |
3 | Farklı sektörlerdeki yaygınlığı (ulusal/uluslararası perspektif) Mobbingin yönü |
4 | İşyerinde mobbingin nedenleri Hedefteki kişi ve saldırganın özellikleri |
5 | Mobbingin işyerindeki sonuçları ve maliyeti |
6 | Sunumlar |
7 | Çatışma, stres ve mobbing; İspiyonculuk |
8 | Duygusal zeka ve mobbing-sosyal değerler; Siber zorbalık |
9 | Mobbing ve etik/örgütsel kültür ve işyeri yapısı |
10 | Mobbing ve liderlik, ödül sistemi, yarış ve örgütsel değişim |
11 | İşyerinde mobbing ile başa çıkma |
12 | Türkiye’de ve dünyada yasal çerçeve |
13 | Vaka sunumları |
14 | Dersin ve dönemin değerlendirmesi |
|
Kaynaklar: |
TÜRKÇE:
Bayram, N. & Saylı, M. (2013). Üniversite öğrencileri arasında siber zorbalık davranışı. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 71(1), 107-116.
Çobaoğlu, Ş. (2005). Mobbing. İşyerinde duygusal saldırı ve mücadele yöntemleri. İstanbul: Timaş
Davenport, N.Z., Elliott, G.E. & Schwartz, R.D. (2014). Mobbing: İşyerinde psikolojk taciz. İstanbul: Ray
Gökçe, A.T. (2008). Mobbing: İşyerinde yıldırma. Nedenleri ve başa çıkma yöntemleri. Ankara: Pegem.
Poussard, J.M. & Çamuroğlu, M.İ. (2005). Psikolojk taciz: İş yaşamında gerilim. Ankara: Akılçelen
Tınaz, P. (2011). İşyerinde psikolojik taciz. İstanbul: Beta.
INGILIZCE:
Duffy, M. & Sperry, L. (2014). Overcoming mobbing. NY: Oxford University Press.
Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D. & Cooper, C. (Eds.). (2011). Bullying and harassment in the workplace. Developments in theory, research and practice (2nd ed.). New York: Taylor and Francis Group.
Erdemir, B. (2012). The role of leadership in workplace bullying. Unpublished paper.
Maag, C. (2007). When the Bullies Turned Faceless. New York Times. Taken from http://www.nytimes.com/2007/12/16/fashion/16meangirls.html
Rayner, C., Hoel, . & Cooper, C.L. (2003). Workplace bullying: What we know, who is to blame and what can we do? London: Taylor & Francis. |
|
Diğer Kaynaklar: |
TÜRKÇE:
1. Asunakutlu, T. & Safran, B. (2006). Örgütlerdeki yıldırma uygulamaları ve çatışma arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 6(11), 111-129.
2. Bingöl, B. (2007). İşyerinde yıldırma (mobbing) ve yıldırma üzerine bir araştırma (Unpublished master thesis). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
3. Çögenli, Z. (2010). Üniversitelerde psikolojik şiddet (mobbing) maruziyeti ve akademik personel üzerine bir uygulama (Unpublished master thesis). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
4. Gökçe, A.T. (2006). İşyerinde yıldırma: Özel ve resmi ilköğretim okulu öğretmen ve yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
İNGİLİZCE:
1. Blasé, J. & Blasé, J. (2006). Teachers’ perspectives on principal mistreatment. Teacher Education Quarterly, Fall, 123-142.
2. Bolman, L.G. & Deal, T.E. (1991). Leadership and management effectiveness: A multi-frame, multi-sector analysis. Human Resource Management, 30(4), 509-534.
3. Bowie, V., Fisher, B.S. & Cooper, C.L. (Eds.). (2005). Workplace violence: Issues, trends, strategies. UK: Willan Publishing.
4. Celep, C. & Konaklı, T. (2013). Mobbing experiences of instructors: Causes, results and solution suggestions. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(1), 193-199.
5. Crawford, N. (1997). Bullying at work: A psychoanalytic perspective. Journal of Community and Applied Social Psychology, 7(42), 219-225.
6. Crawford, N. (2001). Organizational responses to workplace bullying. In N. Tehrani (Ed.), Bullying a culture of respect: Managing bullying at work (pp. 21-31). London: Taylor & Francis.
7. Einarsen, S. (1999). The nature and causes of bullying at work. International Journal of Manpower, 20(1/2),16-27.
8. Giorgi, G. (2010). Workplace bullying partially mediates the climate-health relationship. Journal of Managerial Psychology, 25(7), 727-740.
9. Hoel, H. & Cooper, C.L. (2000). Destructive conflict and bullying at work. Manchester: University of Manchester Institute of Science and Technology.
10. Hoel, H., Glaso, L., Hetland, J., Cooper, C.L. & Einarsen, S. (2010). Leadership styles as predictors of self-reported and observed workplace bullying. British Journal of Management, 21(2), 453-468.
11. Keashly, L. & Neuman, J. H. (2005). Bullying in the workplace: Its impact and management. Employee Rights and Employment Policy Journal, 8(3), 335-373.
12. Kelly, D. J., Workplace bullying, women and work choices, in Proceedings of Our Work…Our Lives: National Conference on Women and Industrial Relations, Brisbane, 12-14 July 2006.
13. Leymann, H. (1996). The content and development of mobbing at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5(2), 165-184.
14. Salin, D. (2001). Prevalence and forms of bullying among business professionals: A comparison of two different strategies for measuring bullying. European Journal of Work and Organizational Psychology, 10(4), 425–441.
15. Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership. (3rd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
16. Tehrani, N. (Ed.). (2001). Building a culture of respect: Managing bullying at work. London: Taylor & Francis.
17. Tigrel, E.Y. & Kokalan, O. (2009). Academic mobbing in Turkey. International Journal of Human and Social Sciences, 4(10), 716-24.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin öğretim elemanı tarafından anlatılan ders, görsel ve işitsel ders malzemeleri, öğrenci sunumları ve grup çalışmaları ile zenginleştirilmiştir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 5 | %10 |
Proje | 1 | %10 |
Ödev | 14 | %15 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|