| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| İletişim Hukuku ve Etik | HİR 208 | | 1 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. İletişim hukukuna özgü temel kavramları ve kurumları açıklar. |
| 2. Basın, radyo/televizyon, reklam, halkla ilişkiler ve internet yayıncılığına hakim olan hukuki ilkeleri öğrenmiş olur. |
| 3. Ahlak, etik, iletişim etiği ve meslek etiği kavramlarını ve bu kavramların arasındaki farkları açıklar |
| 4. Geleneksel Medya ve yeni medyada güncel etik sorunları analiz eder, çözüm önerir ve eleştirel bakış açısı gelişir. |
| 5. İletişim alanında denetim ve gözetim yetkisinin kimler tarafından ve nasıl kullanılmakta olduğu hakkında bilgi sahibi olur. |
| 6. İletişim alanında etik dışı davranışların nedenleri, sonuçları ve çözüm yolları hakkında bilgilenir |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Ders kapsamında, kitle iletişimi, basın yayın, radyo/TV, reklam ve internet yayıncılığı ile ilgili hukuki boyutlar ve medya kurum ve kuruluşlarına ilişkin hukuki düzenlemeler incelenmektedir. Ahlak, etik ve iletişim etiği kavramsal ve tarihsel olarak açıklanıp, gazetecilik, radyo/TV haberciliğinde, reklam, halkla ilişkiler ve bilişim alanlarındaki etik kurallar irdelenmektedir. Kitle iletişim araçları ile ilgili etik düzenlemeler ve düzenleyiciler konusunda bilgiler aktarılmaktadır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Ders Tanıtımı, kapsamı ve önemi |
| 2 | Kitle İletişim Kavramı, Önemi ve Hukuki Boyutu |
| 3 | Basın Yayın Temelleri ve Hukuki Kapsamı |
| 4 | Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ve Bu Kurulun Yayın İlkeleri |
| 5 | Reklam Hukuku ve Uygulaması |
| 6 | Internet Hukuku |
| 7 | Vize sınavı |
| 8 | Etik, Ahlak, Meslek Etiği, İletişim Etiği Üzerine Kavramsal Tartışmalar, İletişim Etiğinin Tarihsel Temelleri |
| 9 | Gazetecilikte Etik Sorunlar |
| 10 | Radyo Televizyon Yayıncılığında Etik Sorunlar |
| 11 | Halkla İlişkilerde Etik |
| 12 | Reklamcılık ve Etik |
| 13 | Yeni Medyada Etik Sorunlar |
| 14 | Bilişim Etiği |
| |
| Kaynaklar: |
| Kayıhan İçel,Yener Ünver, Kitle İletişim Hukuku, Beta Yayınları, 2012.
Ruhdan Uzun, İletişim Etiği, Dipnot Yayınları, 2009.
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Prof. Dr. Nusret İlker Çolak, Kitle İletişim Hukuku, Seçkin, 2007.
Editör: Metin Işık, İletişim ve Etik, Eğitim kitabevi Yayınları, 2013.
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Üç saat anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Aktiviteler | 1 | %30 |
| Aktiviteler | 3 | %20 |
| Araştırma | 1 | %20 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 13 | 3,00 | 39,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 3,00 | 39,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 13 | 2,00 | 26,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 13,00 | 13,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | İletişim bilimleri literatürünü bilir. | 2 |
| 2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını destekleyen diğer sosyal bilimlere yönelik temel bilgileri edinir ve ilişkilerini kurar. | 4 |
| 3 | Halkla İlişkilere yönelik teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır. | 3 |
| 4 | Reklamcılık alanında teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır. | 3 |
| 5 | Sosyal bilimler ve sanat alanında entellektüel bilgi kapasitesine sahip olur, medya okur-yazarlığı konusunda yetkin hale gelir. | 2 |
| 6 | Mesleki ve sosyal becerilerini geliştirir. Görsel algısını güçlendirir ve çözümleme yeteneği kazanır. | 1 |
| 7 | Üstleneceği projeler ve uygulama faaliyetleriyle ekip çalışmasını öğrenir ve sosyal uyum yeteneğini kazanır. | 2 |
| 8 | İlgili alanlarda araştırma, analiz ve raporlama üzerine bilgi ve deneyim kazanır. | 1 |
| 9 | Staj imkanlarıyla sektörle işbirliği kurabilir ve kariyer hedeflerini belirler. | 1 |
| 10 | İlgili alanlarda uluslararası literatürü ve örnekleri takip edecek düzeyde dil yeterliliğine sahip olur. | 2 |
| 11 | Halkla ilişkiler ve Reklamcılık alanındaki bilgilerini bireysel ve/veya grup çalışmalarında kullanarak sosyal sorumluluk projelerine katkı sağlayabilir. | 2 |
| 12 | İletişim etiği ve mesleki etik donanımıyla bireysel etik bilincini geliştirir. | 4 |
| 13 | Mesleğe yönelik uygulama dersleri sayesinde sektördeki istihdam rekabetinde öncelik kazanır. | 1 |
| 14 | Örgütsel davranış biçimlerini öğrenir, sosyal haklar konusunda literatürü takip eder. | 4 |
| 15 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında gerekli olan teknolojik yenilikleri takip eder ve kullanır. | 1 |
| 16 | Starejik düşünmeyi, planlamayı ve uygulamayı öğrenir, evrensel düşünme yeteneğini kazanır. | 1 |
| 17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını da kapsayan iletişim ve medya sektörünün farklı dallarında da uzmanlaşacak bilgi donanımına sahip olur. | 3 |
| 18 | Mesleki profesyonelliğini destekleyecek yaratıcı üretim, sunum ve ikna tekniklerini öğrenir. | 1 |
| 19 | Toplumsal, kurumsal, bireysel çalışmalarda varlık gösterebilecek projeler üretebilir. | 2 |
| 20 | İletişim hukukunu bilir ve alana ilişkin hukuksal çerçeveye hakim olur. | 4 |