PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Adaptif ve Kendini Ayarlama KontrolüMECE 4833 + 245,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Capable of deriving the minimum variance control law with pen and paper for a given dynamic system.
2. Minimum varyanslı kendini ayarlayan algoritmanın bilgisayar ortamında uygulanmasını gerçekleştirebilmek.
3. Verilen bir dinamik sistem için genelleştirilmiş minimum varyans kontrol yasasını kâğıt üzerinde türetebilme becerisine sahip olmak.
4. Genelleştirilmiş minimum varyanslı kendini ayarlayan algoritmanın bilgisayar ortamında uygulanmasını gerçekleştirebilmek.
5. Model referanslı kontrolü kullanarak kontrol yasaları tasarlamak.
6. Kutup atama düzenleyicileri ve kendini ayarlama kurallarını tasarlamak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders modülü, öğrencilere uyarlamalı (adaptive) ve kendini ayarlayan (self-tuning) kontrolü tanıtmaktadır. Uyarlamalı kontrol, sistemde (plant) ve çevrede meydana gelen değişikliklere kendini uyarlayarak kabul edilebilir bir kontrol performansı sağlamayı amaçlar. Bu kontrol yöntemi, birçok endüstriyel kontrol problemine başarıyla uygulanmıştır. Özellikle doğrusal olmayan sistemlerin uyarlamalı kontrolü, günümüzde oldukça güncel ve önemli bir araştırma konusudur.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

HAYIR
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Uyarlamalı Kontrole Genel Giriş: Tanım, Gerekçe, Uyarlamalı Kontrolün Uygulama Alanları, Kazanç Zamanlaması (Gain Scheduling)
2Minimum Varyans Kontrolü I: Giriş, tanım, geri besleme yasası, yinelemeli kestirici, kontrol tasarımı, akış diyagramı.
3Minimum Varyans Kontrolü II: Açık algoritma, parametre kestirimlerinin tekil olmaması, örtük algoritma.
4Genelleştirilmiş minimum varyans kontrolü: maliyet fonksiyonu, kontrolör tasarımı, değiştirilmiş sistem modeli.
5Kutup Atama ve Kendini Ayarlayan Kontrol I: Giriş, uyarlamalı kontrolde kutup-yerleştirme düzenleyicileri ve kendini ayarlayan yapılar, zaman domeni ve frekans domeni.
6Kutup Atama ve Kendini Ayarlayan Kontrol II: Uyarlamalı kontrolde genişletilmiş kutup-yerleştirme kendini ayarlayan sistemler, servo ve kendini ayarlayan sistemler.
7Model Referanslı Uyarlamalı Kontrol (MRAC) I: Giriş, giriş hatası / seri yapı, çıkış hatası / paralel yapı.
8Model Referanslı Uyarlamalı Kontrol (MRAC) II: Birleşik Seri/Paralel yapı, Birleşik Paralel/Seri yapı.
9Gradyan Tasarım Yöntemi: MIT kuralı (Parametre Ayar Mekanizması), maliyet fonksiyonunu en aza indirme.
10Lyapunov Tasarım Yöntemi: Tanım, doğrusal olmayan diferansiyel denklemlerin çözümünün kararlılığını incelemede doğrudan yöntem.
11Hiperkararlılık Tasarım Yöntemi: Tanım, doğrusal olmayan modellerin kararlılık analizinde doğrudan yöntem, Popov İntegral Eşitsizliği (PII).
12Lyapunov ve Hiperkararlılık Tasarım Yöntemlerinin MRAC’a Uygulamaları.
13Matlab Demonstration to Lyapnov Design Method and Hyperstability Design Method
14Dersin tekrarı ve uygulama çalışmaları (tartışmalı alıştırmalar).
 
Kaynaklar:
Astrom K.J. & Wittenmark B. Adaptive Control Addison Wesley Publishing Company 1989 978-0-201-09720-7 Harris C.J. & Billings S.A. Self Tuning and Adaptive Control Peter Peregrinus 1985 978-0-863-41036-9
 
Diğer Kaynaklar:
Landau, Y.D. Adaptive Control-The model reference approach CRC press 1979 B01FKREJYU Narenda, K.S. & Monopoli R.V. Applications of Adaptive Control Academic Press 1980 978-0-125-14060-7
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saatlik teorik ders ve 2 saat laboratuvar
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Proje1%15
Katılım/Tartışma14%5
Final Sınavı1%45
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)14,004,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)15,005,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)14,004,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi.3
2Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. 0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0