Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Parlamento Hukuku | HUK 225 | | | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Parlamentoların doğuşu ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olunması |
2. Dünya parlamentoları ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin görev ve yetkilerinin idrak edilmesi |
3. Milletvekillerinin görev, yetki ve hukuki sorumluluklarının kapsamlarının anlaşılması |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, parlamento kavramının doğuşu ve gelişimi ele alınmakta ve günümüz demokrasilerinde parlamentonun rolü üzerinde durulmaktadır. Makul bir demokraside parlamentonun sahip olması gereken çağdaş niteliklerin unsurları değerlendirilerek ülkemizde ve dünyada parlamentoların kompozisyonları, çalışma usulleri ve hukuki kabiliyetleri ayrıntılı olarak incelenmektedir. Parlamento kavramı ve organın ihtiva ettiği her türlü işlem ve kurum dersin çalışma konusunu teşkil etmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Parlamento Kavramının Doğuşu ve Gelişimi |
2 | Günümüz Demokrasilerinde Parlamentonun Rolü |
3 | Temsil ve Müzakere |
4 | Yasa Yapma ve Bütçeyi Kabul Etme |
5 | Hükümetin Oluşturulması ve Hükümeti Denetleme İşlevi |
6 | Yasama Meclisi Üyelerinin Hukuki Durumları |
7 | Milletvekili Seçilme Yeterliliği |
8 | Milletvekilliği Sıfatının Kazanılması |
9 | Milletvekilliğinin Düşürülmesi |
10 | Yasama Dokunulmazlığı ve Sorumsuzluğu |
11 | Milletvekillerinin Mali Statüleri |
12 | TBMM’nin Görev Süresi |
13 | TBMM’nin Görev Süresinin Uzaması ve Kısalması |
14 | Yeni Hükümet Sisteminde TBMM'nin Rolü |
|
Kaynaklar: |
Şeref İBA, Parlamento Hukuku, Seçkin, 2024.
Fahri Bakırcı-Ömer Faruk Gençkaya-Ozan Ergül-Abbas Kılıç-Gündüz Alp Aslan-İsmail Yüksel, Parlamento Hukukuna Giriş, Lykeion, 2023.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
İrfan Nezioğlu, Türk Parlamento Hukukunun Temel Kavramları, Seçkin, 2008. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik ders ve pratik çalışmalar
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 3 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 3 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 3 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 3 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 2 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 4 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 4 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 3 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 3 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 4 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 4 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 3 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 3 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 3 |