Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Fark Denklemlerine Giriş | MATH 417 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Birçok fark denklemi türünü çözer. |
2. Çeşitli disiplinlerdeki problemlerin modellenmesinde onlara yardımcı olan fark denklemleri terminolojisini kullanabilirler |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Fark hesabı, birinci dereceden denklemler, doğrusal denklemler, sabit katsayılı denklemler, değişken katsayılı denklemler, belirlenmemiş katsayılar yöntemi, parametrelerin değişimi yöntemi, Z dönüşümü, doğrusal sistemler, kararlılık teorisi
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve motivasyon |
2 | Fark ve kaydırma operatörleri |
3 | Toplama |
4 | Üretici fonksiyonlar |
5 | Birinci dereceden denklemler; Doğrusal denklemler |
6 | Sabit katsayılı denklemler |
7 | Değişken katsayılı denklemler |
8 | Doğrusal olmayan denklemler |
9 | Z dönüşümü |
10 | Z-dönüşümlerinin uygulamaları |
11 | Konvolüsyon |
12 | Doğrusal Sistemler |
13 | Kararlılık |
14 | Kararlılık |
|
Kaynaklar: |
Difference Equations; W. G. Kelley, A. C. Peterson; Academic Press; 1991; 0-12-403325-3 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Introduction to Difference Equations; S. N. Elaydi; Spriger; 1999; 0-387-98830-0 Difference Equations and Inequalities; R. P. Agarwal; Marcel Derek, Inc.; 2000; 0-8247-9007-3 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders verilmektedir. Katılım zorunludur. Öğrencilerin final sınavına girebilmek için toplam derslerin en az %50'sine devam etmeleri beklenir. Aksi halde öğrenciler NA notu ile kalacaktır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %5 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 5 | %5 |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 3 |
3 | Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
4 | Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur. | 3 |
5 | Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur. | 3 |
6 | Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
7 | Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur. | 4 |
8 | Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur. | 3 |
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
10 | Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | 4 |