Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Matematiksel Modellemeye Giriş | MATH 386 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Birçok akademik disiplinin anlamlı ve pratik problemlerini araştırabilme becerisi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ayrık dinamik sistemler. Optimizasyon modelleri ve Doğrusal Programlama. Korelasyon ve regresyon. Ayrık ve sürekli olasılıksal modeller. Yırtıcı-av modelleri, optimum hasat, trafik akışı. Modellerin doğrulanması ve validasyonu.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ön Hazırlıklar (Modellemenin 5 basamağı, hassasiyet analizi) |
2 | Modelleme methodlarının sınıflandırılması |
3 | Optimizasyon tabanlı modelleme (ayrık & sürekli) |
4 | Optimizasyon tabanlı modelleme (hesaplamalı yöntemler) |
5 | Verilere uyarak modelleme |
6 | Verilere uyarak modelleme |
7 | Deneysel modelleme |
8 | Simülasyon modelleme |
9 | Olasılıksal modellemeye giriş |
10 | Model olarak Fonksiyon Grafikleri |
11 | Dinamik modelleme (fark/diferansiyel denklemlerle) |
12 | Dinamik Modelleme (fark/diferansiyel denklemlerle) |
13 | Diferansiyel denklem sistemleri ile modelleme |
14 | Sürekli Optimizasyon Modellemesi |
|
Kaynaklar: |
Mathematical Modeling, 4th Edition, M.M. Meerschaert, Academic Press, 2013. ISBN: 978-0-12-386912-8
Mathematical Modelling; F. R. Giordano, M. D. Weir, W. P. Fox; Brooks/ Cole Thomson; 2003; 0-534-38428-5 |
|
Diğer Kaynaklar: |
A course in Mathematical Modeling; D.D. Mooney, M. R. Swift; Mathematical Association of America; 1999; 0-8336-5712-x |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 3 saat sınıf dersi. Öğrencilerin derse katılımı zorunludur. Öğrencilerin final sınavına girebilmek için toplam derslerin en az 50% sine devam etmeleri beklenir. Aksi halde, öğrenciler NA notu ile kalacaktır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %15 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
Ders Katılımı | 0 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 3 |
3 | Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
4 | Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur. | 3 |
5 | Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur. | 3 |
6 | Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
7 | Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur. | 3 |
8 | Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur. | 3 |
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
10 | Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | 4 |