Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Psikoloji için İstatistik II | PSY 216 | | | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çıkarımsal istatistikteki temel kavramları açıklar |
2. Çeşitli t-testi biçimlerini tanımlar, yürütür ve yorumlar; tek, eşleşmiş ve bağımsız örneklem |
3. Çeşitli F-testlerini tanımlar, yürütür ve yorumlar; Tek yönlü, faktöriyel ve tekrarlayan ölçümler |
4. Korelasyon ve regresyon analizlerini tanımlar, yürütür ve yorumlar |
5. Aracılık ve moderasyon analizlerini tanımlar, yürütür ve yorumlar |
6. Faktör analizinin temellerini tanımlar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | PSY215 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, PSY 215 Psikolojide İstatistik I için bir devam dersidir. Bu, iki derslik serinin ikinci dersidir. Bu ikinci derste amaç, öğrencilere temel çıkarımsal istatistik yöntemlerini tanıtmaktır. Tek örneklem t-testi, eşleştirilmiş örneklem t-testi (bağımlı ortalamalar), bağımsız örneklem t-testi, varyans analizi (ANOVA), korelasyon, regresyon, aracılık ve moderasyon ve faktör analizi bu derste ele alınan konulardır. Ayrıca, IBM SPSS ve eşdeğer ücretsiz yazılımı JAMOVI'nin kullanımı laboratuvarda denetlenmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler üretken yapay zeka uygulamalarını (ChatGPT, Gemini etc.) öğrenme faaliyetlerine destek olacak bir biçimde kullanmakta serbestlerdir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş ve Psikoloji İstatistiğinin Gözden Geçirilmesi I |
2 | t-testlere giriş (Tek örneklem t-test) |
3 | Bağımlı Ortalamalar için t-test |
4 | Bağımsız Ortalamalar için t-test |
5 | Varyans analizine giriş (Tek yönlü ANOVA) |
6 | Faktöriyel ANOVA |
7 | Faktöriyel ANOVA II |
8 | Ara Sınav |
9 | Tekrarlayan ölçümler ANOVA |
10 | Korelasyon ve regresyon |
11 | Aracılık ve moderasyon |
12 | Keşifsel/açımlayıcı faktör analizi |
13 | Doğrulayıcı faktör analizi |
14 | Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Aron, A., Coups, E. J., & Aron, E. N. (2013). Statistics for Psychology (Sixth Edition). Pearson. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Howitt, D. & Cramer, D. (2011). Introduction to SPSS Statistics in Psychology: For version 19 and earlier. Prentice Hall. ISBN: 0273734261
Howitt, D. & Cramer, D. (2011). Introduction to Statistics in Psychology. Prentice Hall. ISBN: 027373430X |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, teorik ve laboratuvar çalışmasının bir kombinasyonu olarak tasarlanmıştır. Hem teorik derslere hem de laboratuvara katılım zorunludur. Laboratuvarda IBM SPSS Statistics ve eşdeğeri ücretsiz JAMOVI yazılımının kullanımı süpervize edilmektedir. Laboratuvar oturumları üniversitenin bilgisayar laboratuvarında gerçekleştirilmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Laboratuvar | 2 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 10,00 | 10,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 25,00 | 25,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 0 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 0 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 4 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 0 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 3 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 2 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 3 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 4 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 0 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 0 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 4 |