PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Psikoloji için İstatistik IIPSY 2163 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Çıkarımsal istatistikteki temel kavramları açıklar
2. Çeşitli t-testi biçimlerini tanımlar, yürütür ve yorumlar; tek, eşleşmiş ve bağımsız örneklem
3. Çeşitli F-testlerini tanımlar, yürütür ve yorumlar; Tek yönlü, faktöriyel ve tekrarlayan ölçümler
4. Korelasyon ve regresyon analizlerini tanımlar, yürütür ve yorumlar
5. Aracılık ve moderasyon analizlerini tanımlar, yürütür ve yorumlar
6. Faktör analizinin temellerini tanımlar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerPSY215
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, PSY 215 Psikolojide İstatistik I için bir devam dersidir. Bu, iki derslik serinin ikinci dersidir. Bu ikinci derste amaç, öğrencilere temel çıkarımsal istatistik yöntemlerini tanıtmaktır. Tek örneklem t-testi, eşleştirilmiş örneklem t-testi (bağımlı ortalamalar), bağımsız örneklem t-testi, varyans analizi (ANOVA), korelasyon, regresyon, aracılık ve moderasyon ve faktör analizi bu derste ele alınan konulardır. Ayrıca, IBM SPSS ve eşdeğer ücretsiz yazılımı JAMOVI'nin kullanımı laboratuvarda denetlenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler üretken yapay zeka uygulamalarını (ChatGPT, Gemini etc.) öğrenme faaliyetlerine destek olacak bir biçimde kullanmakta serbestlerdir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş ve Psikoloji İstatistiğinin Gözden Geçirilmesi I
2t-testlere giriş (Tek örneklem t-test)
3Bağımlı Ortalamalar için t-test
4Bağımsız Ortalamalar için t-test
5Varyans analizine giriş (Tek yönlü ANOVA)
6Faktöriyel ANOVA
7Faktöriyel ANOVA II
8Ara Sınav
9Tekrarlayan ölçümler ANOVA
10Korelasyon ve regresyon
11Aracılık ve moderasyon
12Keşifsel/açımlayıcı faktör analizi
13Doğrulayıcı faktör analizi
14Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Aron, A., Coups, E. J., & Aron, E. N. (2013). Statistics for Psychology (Sixth Edition). Pearson.
 
Diğer Kaynaklar:
Howitt, D. & Cramer, D. (2011). Introduction to SPSS Statistics in Psychology: For version 19 and earlier. Prentice Hall. ISBN: 0273734261 Howitt, D. & Cramer, D. (2011). Introduction to Statistics in Psychology. Prentice Hall. ISBN: 027373430X
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, teorik ve laboratuvar çalışmasının bir kombinasyonu olarak tasarlanmıştır. Hem teorik derslere hem de laboratuvara katılım zorunludur. Laboratuvarda IBM SPSS Statistics ve eşdeğeri ücretsiz JAMOVI yazılımının kullanımı süpervize edilmektedir. Laboratuvar oturumları üniversitenin bilgisayar laboratuvarında gerçekleştirilmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Laboratuvar2%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)110,0010,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)120,0020,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)125,0025,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.0
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.0
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.4
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.0
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.3
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.2
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.3
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.4
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.0
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.2
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.4
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.0
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.4