Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türk İşaret Dili ile Temel İletişim | CEC 105 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Uzaktan Eğitim |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Alfabeyi uygun bir şekilde öğrenmek ve kelimeleri açık bir şekilde alfabeyle yazımını gösterebilmek. |
2. Basit konularda konuşabilmek; okul, aile, arkadaşlar, profesörler gibi. |
3. İşaret dilinde elin şekli, hareketleri, elin konumu gibi önemli parametreleri fark etmek ve öğrenmek. |
4. Grametik yüz şekli ve vücut dili gibi elle ilgili olmayan ifadeleri fark etmek ve işaret diliyle bütünleştirmek |
5. Işaret dili ana dili olanlarla konuşurken sağır davranışlarını ve normlarını uygun bir şekilde uygulamak |
6. İşaret dilindeki dil ve kültür arasındaki özgün ilişkiyi takdir etmek. |
7. TİD'deki özne, nesne, fill ve cümle yapısı gibi basit gramer yapılarını anlamak ve analiz etmek. |
8. Sözel olarak ifade edilen Türkçe ve TİD'ni karşılaştırma ve farklılıklarını anlama |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders başlangıç seviyesinde Türk İşaret Dilini (TİD) kapsar. Ders öğrencilerin basit düzeyde TİD bilgisini almasını ve sağır kültürünü öğrenmesi için tasarlanmıştır. İçerik basit düzeyde işaret dilinde kendini ifade etme ve karşıdakini anlama, işaret dili alfabesini kullanabilme, dilin gramer yapısını anlatma, mimik ve vücut dilini kullanarak başlangıç seviyesi TİD ile sağırlarla günlük iletişim kurabilmeyi kapsar. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İşaret Diline Giriş |
2 | Türk İşaret Dili, Alfabe, Engellilik Kavramları |
3 | Günlük İletişime Giriş |
4 | Aile ve Akrabalar |
5 | İşaret Dilinde Fiiller ve İletişim Kelimeleri |
6 | Meslekler ve Çalışma Hayatı |
7 | Sıfatlar |
8 | Gün, Aylar ve Zaman Kavramı (Ara Sınav Haftası) |
9 | Sayılar ve Taşıtlar |
10 | Renkler, Burçlar ve Mevsimler |
11 | Yiyecekler, İçecekler ve Hayvanlar |
12 | Ülkeler ve Şehirler |
13 | Fiiller ve Sıfatlar II |
14 | Ortak Kelimeler ve genel tekrar |
|
Kaynaklar: |
T. C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı - Türk İşaret Dili Dilbilgisi Kitabı(2015)
MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü - Türk İşaret Dili Sözlüğü(Gazi Mesleki Eğitim Matbaası, 2012) |
|
Diğer Kaynaklar: |
E-kaynaklar;
T. C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı - Güncel Türk İşaret Dili Sözlüğü(http://tidsozluk.net/)
MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü - Türk İşaret Dili Eğitim Portalı(http://tid.meb.gov.tr/) |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüzyüze, uygulama ve alıştırma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |