Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mekanlarda Işık | INAR 377 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Lümen, aydınlatma verimliliği, CRI ve renk sıcaklığı gibi aydınlatmada temel terminolojiyi anlama |
2. Farklı işlevler ve mekanlar için aydınlatma tasarımı problemlerini çözmek. |
3. İç mimari tasarım önerileri geliştirmek. |
4. Ayrıntılı bir aydınlatma haritası şeklinde bir aydınlatma önerisinin geliştirilmesi. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, ışık ve ışığın doğru kullanımı konusunda farkındalık yaratır. Dersin amacı, öğrencilere ışık ve aydınlatma tasarımı hakkında gerekli bilgileri vermektir. Aydınlatma tasarımının temel prensiplerini anlamak, farklı işlev ve alanlar için doğru aydınlatma düzenini ve aydınlatma armatürünü seçmek bu dersin kapsamıdır.
Araştırmaları hakkında detaylı bir bilgilendirme sunumu geliştirmeleri beklenir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş |
2 | Mimari Aydınlatmanın Temelleri |
3 | Işık ve aydınlatma armatürleri; Yapay ışık tasarımı ve kullanım esasları |
4 | Işık verimliliğini hesaplamanın ilkeleri |
5 | Araştırma Teknikleri |
6 | Ders tekrarı |
7 | Özel alan aydınlatması tartışmaları |
8 | Özel alan aydınlatması tartışmaları |
9 | Özel alan aydınlatması tartışmaları |
10 | Ara sınav sunumu |
11 | Işık haritalandırma |
12 | Final posteri için kritikler(malzeme seçimi ve ışık haritası) |
13 | Final posteri için kritikler(malzeme seçimi ve ışık haritası) |
14 | Final posteri için kritikler(malzeme seçimi ve ışık haritası) |
|
Kaynaklar: |
M.David Egan
Concepts in Architectural Lighting
McGraw-Hill Inc.
1983
0-07-019054-2 |
|
Diğer Kaynaklar: |
M.David Egan
Concepts in Architectural Lighting
McGraw-Hill Inc.
1983
0-07-019054-2
M.David Egan, Victor W. Olgyay
Architectural lighting
McGraw-Hill Inc.
2002
0-07-020587-6
Malcom Innes
Lighting for interiors
Laurence King Publishing
2012
9781856698368
Rüdiger Ganslandt, Harold Hofmann
Hanbook of lighting Design
Erco Edition
2003
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders özellikle yapay aydınlatma konusunda gerekli bilgileri ders anlatımları ile sağlamaktadır. Ders anlatımları sonrasında derste edinilen bilgileri kapsamlı bir araştırma ile destekleyip karar vermiş oldukları bir alanda doğru aydınlatma kriterleri ile doğru armatürleri seçmeleri ve bu seçimleri bir ışık haritasında göstermeleri beklenmektedir.
Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım - Sunuş
2. Tartışma - Buluş
3. Örnek Olay - Buluş
Öğretim Teknikleri:
1. Gösterim
2. Mikro öğretmen (Öğret- Yeniden öğret)
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 1 | %25 |
Aktiviteler | 1 | %10 |
Dönem Ödevi | 1 | %45 |
Araştırma | 4 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 3 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 3 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |