PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mekanlarda IşıkINAR 3773 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Lümen, aydınlatma verimliliği, CRI ve renk sıcaklığı gibi aydınlatmada temel terminolojiyi anlama
2. Farklı işlevler ve mekanlar için aydınlatma tasarımı problemlerini çözmek.
3. İç mimari tasarım önerileri geliştirmek.
4. Ayrıntılı bir aydınlatma haritası şeklinde bir aydınlatma önerisinin geliştirilmesi.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, ışık ve ışığın doğru kullanımı konusunda farkındalık yaratır. Dersin amacı, öğrencilere ışık ve aydınlatma tasarımı hakkında gerekli bilgileri vermektir. Aydınlatma tasarımının temel prensiplerini anlamak, farklı işlev ve alanlar için doğru aydınlatma düzenini ve aydınlatma armatürünü seçmek bu dersin kapsamıdır. Araştırmaları hakkında detaylı bir bilgilendirme sunumu geliştirmeleri beklenir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse giriş
2Mimari Aydınlatmanın Temelleri
3Işık ve aydınlatma armatürleri; Yapay ışık tasarımı ve kullanım esasları
4 Işık verimliliğini hesaplamanın ilkeleri
5Araştırma Teknikleri
6Ders tekrarı
7Özel alan aydınlatması tartışmaları
8Özel alan aydınlatması tartışmaları
9Özel alan aydınlatması tartışmaları
10Ara sınav sunumu
11Işık haritalandırma
12Final posteri için kritikler(malzeme seçimi ve ışık haritası)
13Final posteri için kritikler(malzeme seçimi ve ışık haritası)
14Final posteri için kritikler(malzeme seçimi ve ışık haritası)
 
Kaynaklar:
M.David Egan Concepts in Architectural Lighting McGraw-Hill Inc. 1983 0-07-019054-2
 
Diğer Kaynaklar:
M.David Egan Concepts in Architectural Lighting McGraw-Hill Inc. 1983 0-07-019054-2 M.David Egan, Victor W. Olgyay Architectural lighting McGraw-Hill Inc. 2002 0-07-020587-6 Malcom Innes Lighting for interiors Laurence King Publishing 2012 9781856698368 Rüdiger Ganslandt, Harold Hofmann Hanbook of lighting Design Erco Edition 2003
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders özellikle yapay aydınlatma konusunda gerekli bilgileri ders anlatımları ile sağlamaktadır. Ders anlatımları sonrasında derste edinilen bilgileri kapsamlı bir araştırma ile destekleyip karar vermiş oldukları bir alanda doğru aydınlatma kriterleri ile doğru armatürleri seçmeleri ve bu seçimleri bir ışık haritasında göstermeleri beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım - Sunuş 2. Tartışma - Buluş 3. Örnek Olay - Buluş Öğretim Teknikleri: 1. Gösterim 2. Mikro öğretmen (Öğret- Yeniden öğret)
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler1%25
Aktiviteler1%10
Dönem Ödevi1%45
Araştırma4%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.4
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.4
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme4
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.3
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.4
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.3
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme3
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.4