Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Dikey Dolaşım : Merdivenler | INAR 274 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Merdiven tasarımının temel ilkelerini açıklar. |
2. Farklı merdiven tipolojilerini tanır ve karşılaştırır. |
3. Uygun malzeme ve yapım tekniklerini seçer. |
4. Merdiven tasarımında yönetmelik ve güvenlik kriterlerini uygular. |
5. Merdiven görselleştirmesi ve sunumu yapar. |
6. Sürdürülebilirlik ve yenilikçi yaklaşımları merdiven tasarımına entegre eder. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders temel ilkelerden ileri tekniklere, düzenlemelere ve mesleki uygulama hususlarına kadar çeşitli konuları kapsayan, merdiven tasarımının kapsamlı bir incelemesini sağlar. Öğrenciler düz, L şeklinde, spiral, kavisli ve yüzer merdivenler de dahil olmak üzere çeşitli merdiven türlerini tanımlayabilecek ve aralarında ayrım yapabilecek, bunların benzersiz özelliklerini ve tasarım hususlarını anlayabileceklerdir. Öğrenciler, güvenlik, ergonomi, mekansal gereksinimler ve estetik hususları içeren merdiven tasarım ilkeleri konusunda güçlü bir temel geliştirerek, işlevsel ve görsel olarak çekici merdiven tasarımları oluşturmalarına olanak tanıyacaklardır.Öğrenciler, malzeme bilgisi, inşaat teknikleri, yapısal bütünlük ve bina kodları dahil olmak üzere merdiven inşaatı ile ilgili teknik beceriler kazanacak ve yapısal olarak sağlam merdiven tasarımları üretmelerine olanak tanıyacak. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Merdiven konusuna Giriş |
2 | Merdiven Tasarım Prensipleri ve Ergonomi |
3 | Malzeme ve Yapım Teknikleri |
4 | Düz Merdivenler |
5 | L ve U Merdivenler |
6 | Spiral ve Eliptik Merdivenler |
7 | Dairesel ve Konsol Merdivenler |
8 | Açık Rıhtlı ve Yüzer Merdivenler |
9 | Merdiven Aydınlatması ve Güvenlik özellikleri |
10 | Merdiven Yönetmeliği ve Bina Kodları |
11 | Merdiven Yenileme ve Güçlendirme |
12 | Merdiven Görselleştirme ve Sunum Teknikleri |
13 | Merdiven Tasarımında Çevresel Sürdürülebilirlik |
14 | Merdiven Tasarımında Gelecek Trendler ve Yenilikler |
|
Kaynaklar: |
Abdullah Sarı, 2000, Merdivenler, YEM, 975-7438-11-1
William P. Spence ,2000, , Constructing Staircases, Balustrades & Landings, Sterling Publishing Co., 0-8069-8101-6
Cribb, J., 2013. Staircases: History, Repair and Conservation. Routledge. 978-1873394977
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Amerikan Mimarlar Enstitüsü (AIA): Web sitelerinde merdiven tasarımı ve mimarisiyle ilgili kaynaklar, makaleler veya yayınlar bulunabilir.
Architectural Record: Merdivenler ve sirkülasyon da dahil olmak üzere yenilikçi mimari tasarımlar üzerine sıklıkla makaleler yayınlayan saygın bir mimari dergi. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders; etkileşimli anlatım, tartışma, uygulamalı gösterim, bilişsel çıraklık yaklaşımı ve yerinde gözleme dayalı teknik geziler yoluyla öğrencilere hem kuramsal hem uygulamalı öğrenme fırsatları sunar.
1. Anlatım-Sunuş
2. Tartışma-Buluş
1. Gösterim
2. Bilişsel Çıraklık
3. Gezi - gözlem - ödev |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Ödev | 5 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 3 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 3 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 2 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 2 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 3 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 0 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 0 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 2 |