PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Planlamada Bölgesel Araştırma YöntemleriCRP 3793 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Bölgesel analiz yöntemlerini açıklamak
2. Belirli yöntemlerle bölgelerin ekonomik yapısını anlamak
3. Belirli analiz ve yöntemlerle bölgelerin ekonomisini projeksiyon yapmak ve tahmin etmek
4. Bölgesel analizleri planlama sürecine uyarlamak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders, bölgesel ve bölgelerarası çalışmalarda uygulanan temel yöntemleri ve analizleri kapsamaktadır. Shift-share analizi, girdi-çıktı ve ekonomik taban modelleri gibi geleneksel tekniklerin yanı sıra bazı yeni yöntemler de derste tanıtılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zeka araçları kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bölgesel Analiz Yöntemlerine Giriş
2Ekonomik Taban Teorisi ve Sektörel Hedefleme
3Uzmanlaşma: Yerleşim Katsayısı, Yerelleşme Katsayısı, Yerelleşme Eğrisi
4Asgari Gereklilik Tekniği
5Shift-Share Analizi ve Genişletmeleri – I
6Shift-Share Analizi ve Genişletmeleri – II
7Bölgesel Sektör Kümelerini Belirlemek ve Ölçmek İçin Nicel Analiz
8Veri Zarflama Analizi (Data Envelopment Analysis)
9Lorenz Eğrisi ve Gini Katsayısı
10Çekim Modeliyle Nüfus Potansiyeli ve Mekânsal Etkileşim
11Çok Sektörlü Analiz
12Bölgelerarası ve Çok Bölgeli Girdi-Çıktı Teknikleri
13Sosyal Hesap Matrisi Analizi
14Bölgesel Analizin Özeti ve Değerlendirmesi
 
Kaynaklar:
Isard, W Methods Of Interregional And Regional Analysis Ashgate 1998 1859724108 Stimson,R.J Regional Economic Development, Analysis And Planning Strategy Springer 2006 Capello, R. And Nijkamp, P. Handbook Of Regional Growth And Development Theories Edward Elgar 2009
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersin öğretim politikası, analitik model ve tekniklerin arkasındaki teorilerin anlatımına dayanmaktadır. Sınıf içi tartışmalar ile teknik ve model uygulamaları, öğretim politikasının temel unsurlarını oluşturmaktadır. Teorik tartışmaların ardından, yöntem ve teknikler ders kapsamında pratik çalışmalarla uygulanacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev10%30
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.1
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.4
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.1
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.3
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.3
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.2