Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yeşil Bina Sertifika Sistemleri | INAR 446 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yeşil bina sertifika sistemlerinin yaklaşımları arasındaki temel farkları anlayabilirler. |
2. Bir bina projesi için en uygun çevresel değerlendirme aracını tanımlayabilirler. |
3. Belirli yeşil bina derecelendirme sistemlerinin sürümleri, türleri, kategorileri ve kredileri / kriterleri hakkında temel bilgiye sahip olurlar. |
4. Yeşil bina sertifikasyonu için bir yapının gereksinimlerini tanımlayabilirler. |
5. Yeşil bina sertifika sistemlerinin güncellemelerini ve yeni versiyonlarını takip edebilirler. |
6. Yeşil bina sektöründe profesyonel bir kariyere devam edebilmek için temel bilgilere sahip olurlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | INAR 345 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders öğrencilere, binaların çevresel etkilerini ve performanslarını karşılaştırmak için yeşil yaklaşımlarının seviyesini belirleyerek ölçmeyi amaçlayan Yeşil Bina Sertifika Sistemlerini tanıtmaktadır. Derste önemli sertifika sistemleri olan; LEED, BREEAM, CASBEE, DGNB, çevrimiçi değerlendirme aracı sunan yenilikçi bir sistem olan EDGE ve ulusal sistemimiz ÇEDBİK BEST incelenmekte, bunların karşılaştırmalı analizleri yapılmaktadır. Bu sertifika sistemlerine ilişkin danışman olma süreçleri, sürümler ve türleri, değerlendirme süreçleri, kategorileri, kredi / kriter amaçları ve temel gereksinimleri incelenmektedir. Ayrıca derste, uluslararası ve ulusal sertifikalı yeşil bina örnekleri analiz edilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Derste üretken yapay zeka kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Sürdürülebilirliğe Giriş: Sürdürülebilir Mimarlıkta Temel Kavramlar, Sürdürülebilir ve Yeşil Tasarım Farkı |
2 | Yeşil Bina Sertifika Sistemlerine Giriş: Yeşil Binalar Piyasası, Faydaları, Sertifika Sistemlerinin Amaç ve Yaklaşımları |
3 | Mini Poje: Karbon Ayakizinin Hesaplanması, Karbon Ayakizi Denkleştirme |
4 | LEED: Genel Bakış, Kategori ve Kriterler, Ağırlıklandırma ve Değerlendirme Sistemi, Danışman Olma Süreci |
5 | BREEAM: Genel Bakış, Kategori ve Kriterler, Ağırlıklandırma ve Değerlendirme Sistemi, Danışman Olma Süreci |
6 | CASBEE: Genel Bakış, Kategori ve Kriterler, Ağırlıklandırma ve Değerlendirme Sistemi, Danışman Olma Süreci |
7 | DGNB: Genel Bakış, Kategori ve Kriterler, Ağırlıklandırma ve Değerlendirme Sistemi, Danışman Olma Süreci |
8 | EDGE and EDGE App: Genel Bakış, Kategori ve Kriterler, Ağırlıklandırma ve Değerlendirme Sistemi, Danışman Olma Süreci |
9 | ÇEDBİK BEST: Genel Bakış, Kategori ve Kriterler, Ağırlıklandırma ve Değerlendirme Sistemi, Danışman Olma Süreci |
10 | Saha Gezisi –Sertifikalı Yeşil Bina: Eser Holding Genel Merkezi |
11 | Saha Gezisi Sunumları |
12 | Uluslararası Sertifikalı Yeşil Binaların Analizi: Sınıf içi tartışmalar |
13 | Örnek Vaka Sunumları 1-3: Uluslararası Sertifikalı Yeşil Bina Örnekleri |
14 | Örnek Vaka Sunumları 4-6: Uluslararası Sertifikalı Yeşil Bina Örnekleri |
|
Kaynaklar: |
1. LEED Kılavuzları, USGBC
2. BREEAM Kılavuzları, BRE Global
3. CASBEE Kılavuzları, JSBC
4. DGNB Kılavuzları, German Sustainable Building Council
5. EDGE Kılavuzları, IFC-World Bank Group
6. ÇEDBİK BEST Kılavuzu, ÇEDBİK
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Yeşil Bina Sertifika Sistemleri Powerpoint Slaytları (Yayımlanmamış) |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftada 3 saat olmak üzere; anlatım, soru-cevap, tartışma ve örnek olay öğretim yöntemleri ile grupla öğretim tekniği kullanılarak işlenmektedir. Ders, sınıf içi bireysel ve grup sunumları ile ulusal sertifikalı yeşil bina projelerine yapılan saha gezileri aracılığıyla yürütülmektedir. Uluslararası sertifikalı yeşil bina projelerinin sınıf içi tartışmalarla vaka etütleri yapılmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Alan Çalışması | 1 | %15 |
Durum Analizi | 1 | %20 |
Proje | 1 | %10 |
Sözlü Sunum | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 4 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 2 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 1 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 1 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |