Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bilişsel Tasarım Sürecini Anlamak | INAR 295 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tasarım Bilgisini keşfetmek |
2. Düşünme, öğrenme, tasarlama yöntemlerini anlamak |
3. Kişisel tasarım sürecini keşfetmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
"Bilişsel Tasarım Sürecini Anlamak" dersi, bilişsel bilim ve iç mimarinin kesişimini inceleyerek, bilişsel süreçlerin yapılı çevrelerdeki mekansal algıyı, kullanıcı davranışını ve çevresel deneyimleri nasıl şekillendirdiğini araştırır. Teorik çalışmalar, tasarım analizleri ve pratik uygulamalar sayesinde öğrenciler mekansal biliş, yön bulma, çevre psikolojisi ve kullanıcı merkezli tasarım ilkelerinin altında yatan bilişsel mekanizmalar hakkında fikir sahibi olacaklardır. Öğrenciler tasarımın bilişsel yönlerini anlayarak sezgisel, erişilebilir ve insan refahına yardımcı olan iç mekanlar yaratmayı öğreneceklerdir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bilişse Giriş |
2 | Temel Kavramlar ve Süreçler |
3 | Algı ve Dikkat |
4 | Bellek ve Öğrenme |
5 | Problem Çözme ve Karar verme |
6 | Zihinsel Modeller ve Conseptsel Modeller |
7 | Kullanılabilirlik ve Kullanıcı deneyimi |
8 | Bilişsel Ergonomi ve Tasarımda Insan Faktörü |
9 | Çok Modlu Arayüzler için Bilişsel Tasarım |
10 | Duyusal Tasarım ve Deneyim |
11 | Tasarımda Bilişsel taraflılık |
12 | Duygusal Tasarım ve Cevap |
13 | Çeşitlilik için Tasarlamak |
14 | Teknoloji ve Gelecek Trendler |
|
Kaynaklar: |
Dr. Gökçe ATAKAN, Ders Notları, yayınlanmamış. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Robert L. Solso ,Otto H. MacLin, M. Kimberly MacLin - Cognitive Psychology (8th Edition) - Pearson - 2007
Bryan Lawson - What Designers Know - Elsevier - 2004
Bryan Lawson - How Designers Think - Elsevier - 2005 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim Yöntemleri
1. Anlatım-Sunuş
2. Tartışma-Buluş
Öğretim Teknikleri:
1. Gösterim
2. Altı Şapka Düşünme Tekniği
3. Altı Ayakkabı Uygulama Tekniği |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 4 | %20 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 3 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 1 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 1 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 0 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 0 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 0 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 1 |