Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlamada Yeni Politik Tartişmalar | CRP 370 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1. Planlamada çağdaş yaklaşımları ve kentsel sorunları sosyo-mekansal açıdan tartışabilme |
2. kentsel konularda farklı paydaşların rollerini anlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, küresel düzeyde kentleşme koşullarını tanımlar; güncel sorunları eleştirel ve çok boyutlu bir bakış açısıyla betimler; toplumsal hareketler ve karar vericiler, yönetim ve katılım, kent ve kadın, yapılı çevre ve toplumsal yaşam, kentsel dönüşüm ve toplu konut, kentleşme ve çevre sorunları, küresel ısınma ve iklim değişikliği, kentsel koruma, afetler ve risk yönetimini tartışır; kentsel tartışmaların kurumsal ve mekansal yönlerini analiz eder; dünya ve Türkiye örneklerine odaklanır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: planlama ve politikanın temel kavramları |
2 | Kentsel Batı'nın tarihi ve gelişimi - I - Kentsel büyüme - Büyük göçler - Şehirlerin sınırlı gücü |
3 | Kentsel Batı'nın tarihi ve gelişimi - II - Refah politikası - Sanayileşme ve Fordizm |
4 | Küresel Yeniden Yapılanmanın Ardından Planlama - Küreselleşme süreci ve şehirler üzerindeki etkileri - Uluslarüstü entegrasyon ve ulusötesi bölgeselleşme |
5 | Hükümetler-yönetişim-planlamaya katılım - Ademi merkeziyetçilik ve Yönetişim - Kent hakkı - Kamusal alan, kamusal alan ve kentsel demokrasi: bazı tanımlar - Kamusal alanların yukarıdan aşağıya ve aşağıdan yukarıya üretimi |
6 | Yoksulluk, Eşitsizlik ve sosyal dışlanma - Sosyal eşitsizlik, Sosyal dışlanma - Sosyo-mekansal ayrım, güvenlikli siteler |
7 | Kentsel gerileme ve yenilenme - Kentsel dönüşüm ve canlandırma - Kentsel dönüşüm ve yeniden geliştirme, Soylulaştırma |
8 | Türkiye örneği - I - Türk kentlerinde şehirciliğin temeli - Erken Cumhuriyet dönemindeki ideolojik kökler - Erken Cumhuriyet şehirlerinin ekonomik ve siyasi arka planı |
9 | Türkiye örneği - II - Sermaye oluşturma süreci - Başkentin şehir manzarası |
10 | Türkiye örneği - III - Başkentin değişen yapısı - Vaka çalışması ve konuların tanıtımı – Ankara şehrinin oluşumunda ve yapılanmasında siyasetin rolü nedir? Kalkınma koridoru nasıl şekilleniyor? Erken cumhuriyet yıllarının siyasetinden herhangi bir sapma var mı? Sonuçta ortaya çıkan şehir manzarası nedir? |
11 | Sunumlar |
12 | Sunumlar |
13 | Sunumlar |
14 | Sunumlar |
|
Kaynaklar: |
Elizabeth A. Strom and John H. Mollenkoph, eds. (2007) The Urban Politics Reader, Routledge.
Keleş, R. (1999), Kentleşme Politikası,İmge Yayınevi, İstanbul.
Keskinok, Ç. (1998) State and the Reproduction of Urban Space, Mimarlık Fakültesi Yayını.
Richard T. LeGates and Frederic Stout, eds. (2011) The City Reader (5th Edition) Routledge.
Tekeli, İ., (2001) Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Warner, S.B., Evolution and Transformation: The American Industrial Metropolis, 1840-1940, in The City Reader
Kenneth T. Jackson, The drive-in culture of contemporary America, in The City Reader.
Saskia Sassen, The impact of the new technologies and globalization on cities, in The City Reader.
Mike Davis, Fortress L.A., in The City Reader
Herman van der Wusten (2000) The cityscapes of European capital cities, GeoJournal, 51: 129-133.
Keskinok, H. C. (2010) Urban planning experience of Turkey in the 1930s, METU Journal of Faculty of Architecture 27(2): 173–188 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüzyüze |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 14 | %10 |
Aktiviteler | 1 | %50 |
Aktiviteler | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 2 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 2 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 0 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 4 |