PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
EstetikINAR 4173 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Güzellik, duyular ve estetik deneyimin doğası gibi temel kavramları keşfetmek
2. İç mimaride estetik niteliklerin değerlendirilmesine yönelik farklı yaklaşımların incelenmesi
3. Estetik haz, güzellik ve algı üzerine eleştirel düşünme becerisi geliştirir.
4. Çok duyulu deneyimin tasarım üzerindeki etkisini analiz edebilir.
5. Estetik kuramları yaratıcı süreçlere entegre ederek özgün tasarım yaklaşımları geliştirebilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, öğrencileri estetik kavramlar ve teorileriyle tanıştırarak, iç mimarlık disipliniyle estetik arasındaki ilişkiyi daha derinlikli bir şekilde anlamalarını amaçlar. Estetik haz, güzellik algısı, çok duyulu mekân deneyimi ve tasarımdaki estetik kararların psikolojik ve kültürel temelleri gibi konular dersin kuramsal zeminini oluşturur. Proje temelli yaklaşım, öğrencilerin estetik yaklaşımlarını ve öngörülerini tasarım pratiklerine entegre etmelerini sağlayarak yaratıcı keşfi ve eleştirel düşünmeyi teşvik eder. Öğrenciler, estetikle ilgili teorik metinleri analiz etmeyi, görsel/mekânsal örnekleri yorumlamayı ve kendi estetik bakış açılarını geliştirmeyi öğrenirler.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında öğrenciler, estetik kuramların yorumlanması, kavramsal fikir geliştirme ve görsel analiz gibi süreçlerde üretici yapay zekâ araçlarını sınırlı ve etik bir biçimde kullanmaya teşvik edilir. AI araçları, öğrencilerin kendi özgün estetik yaklaşımlarını geliştirme sürecine destek sunar; ancak estetik yargının yerini almaz. Kullanılan tüm yapay zekâ destekli içerikler uygun biçimde belirtilmeli ve yaratıcı sürecin bir parçası olarak değerlendirilmelidir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş: Estetik nedir?
2Estetik terimine giriş ve tarihsel arka plan
3Estetik Haz ve Güzellik Kavramı
4Duyuların Algı Üzerindeki Rolü
5Çok Duyulu Deneyim ve Mekân
6Sanat, Estetik ve İç Mimarlık İlişkisi
7Estetik Değerlendirme Yöntemleri
8Proje Aşaması I - Kavramsal Keşif
9Proje Aşaması I - Kavramsal Keşif
10Önjüri
11Proje Aşaması II - Tasarım
12Proje Aşaması II - Tasarım
13Proje Aşaması II - Tasarım
14Proje Aşaması II - Tasarım
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, teorik ders anlatımı, estetikle ilgili metin okumaları, görsel analizler ve proje temelli uygulamalarla yürütülür. Öğrencilerin derse aktif katılımı, eleştirel tartışmalara katkı sağlaması ve haftalık okuma/uygulama görevlerini zamanında yerine getirmesi beklenir. Grup çalışmaları ve bireysel projelerle, öğrencilerin hem estetik kuramlarla hem de kendi yaratıcı süreçleriyle ilişki kurmaları teşvik edilir. Dersin her aşamasında üretici yapay zekâ araçlarının etik çerçevede kullanılmasına izin verilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%20
Ödev2%30
Proje1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.4
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.2
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme3
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.3
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.2
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.0
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme3
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.2