Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Estetik | INAR 417 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Güzellik, duyular ve estetik deneyimin doğası gibi temel kavramları keşfetmek |
2. İç mimaride estetik niteliklerin değerlendirilmesine yönelik farklı yaklaşımların incelenmesi |
3. Estetik haz, güzellik ve algı üzerine eleştirel düşünme becerisi geliştirir. |
4. Çok duyulu deneyimin tasarım üzerindeki etkisini analiz edebilir. |
5. Estetik kuramları yaratıcı süreçlere entegre ederek özgün tasarım yaklaşımları geliştirebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, öğrencileri estetik kavramlar ve teorileriyle tanıştırarak, iç mimarlık disipliniyle estetik arasındaki ilişkiyi daha derinlikli bir şekilde anlamalarını amaçlar. Estetik haz, güzellik algısı, çok duyulu mekân deneyimi ve tasarımdaki estetik kararların psikolojik ve kültürel temelleri gibi konular dersin kuramsal zeminini oluşturur. Proje temelli yaklaşım, öğrencilerin estetik yaklaşımlarını ve öngörülerini tasarım pratiklerine entegre etmelerini sağlayarak yaratıcı keşfi ve eleştirel düşünmeyi teşvik eder. Öğrenciler, estetikle ilgili teorik metinleri analiz etmeyi, görsel/mekânsal örnekleri yorumlamayı ve kendi estetik bakış açılarını geliştirmeyi öğrenirler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında öğrenciler, estetik kuramların yorumlanması, kavramsal fikir geliştirme ve görsel analiz gibi süreçlerde üretici yapay zekâ araçlarını sınırlı ve etik bir biçimde kullanmaya teşvik edilir. AI araçları, öğrencilerin kendi özgün estetik yaklaşımlarını geliştirme sürecine destek sunar; ancak estetik yargının yerini almaz. Kullanılan tüm yapay zekâ destekli içerikler uygun biçimde belirtilmeli ve yaratıcı sürecin bir parçası olarak değerlendirilmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş: Estetik nedir? |
2 | Estetik terimine giriş ve tarihsel arka plan |
3 | Estetik Haz ve Güzellik Kavramı |
4 | Duyuların Algı Üzerindeki Rolü |
5 | Çok Duyulu Deneyim ve Mekân |
6 | Sanat, Estetik ve İç Mimarlık İlişkisi |
7 | Estetik Değerlendirme Yöntemleri |
8 | Proje Aşaması I - Kavramsal Keşif |
9 | Proje Aşaması I - Kavramsal Keşif |
10 | Önjüri |
11 | Proje Aşaması II - Tasarım |
12 | Proje Aşaması II - Tasarım |
13 | Proje Aşaması II - Tasarım |
14 | Proje Aşaması II - Tasarım |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, teorik ders anlatımı, estetikle ilgili metin okumaları, görsel analizler ve proje temelli uygulamalarla yürütülür. Öğrencilerin derse aktif katılımı, eleştirel tartışmalara katkı sağlaması ve haftalık okuma/uygulama görevlerini zamanında yerine getirmesi beklenir. Grup çalışmaları ve bireysel projelerle, öğrencilerin hem estetik kuramlarla hem de kendi yaratıcı süreçleriyle ilişki kurmaları teşvik edilir. Dersin her aşamasında üretici yapay zekâ araçlarının etik çerçevede kullanılmasına izin verilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Ödev | 2 | %30 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 2 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 2 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 0 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 3 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 2 |