PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Fikirlere Biçim VermekINAR 3853 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mimarlık teorisi ve pratiğiyle anlamlı bir şekilde ilgilenmelerini sağlayacak eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek
2. Mimari kavramları eleştirel bir şekilde değerlendirme, tasarım ilkelerini analiz etme ve kendi mimari felsefelerini ifade etme yeteneğini geliştirmek.
3. Karmaşık mimari kavramlarda gezinmek ve mimarlık alanında devam eden söyleme düşünceli bir şekilde katkıda bulunmak için bilgi ve analitik becerilerle donatılmış olmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, Mimarlık teorisi ve pratiğini destekleyen felsefi temellerin kapsamlı bir incelemesidir. tarih boyunca mimari söylemi şekillendiren zengin fikir dokusunu keşfedecekler. Öğrenciler her hafta temel felsefi kavramları ve bunların mimarlıkla olan ilgisini inceleyecek, aynı zamanda bu fikirleri tasarımlarında somutlaştıran etkili mimarların eserlerini analiz edecekler.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Mimarlık Kuramına Giriş ve Felsefi Temeller
2Mimarlık Felsefesinin Tarihsel Gelişimi
3Mekan ve Yer Kuramları
4Etik ve İçmimarlık
5İçmimarlık ve Estetik
6Teknoloji Felsefesi
7Kentsel ve Çevresel Felsefeler
8Anı, Kimlik ve Mimarlık
9Politik Felsefe ve Mimarlık
10Mimarlığın Fenomenolojisi
11Eleştiri Kuramı ve Mimari Eleştiri
12Posthüman Mimarlık ve Yapay Zeka
13Tasarım Felsefesi ve Yaratıcılık
14Kavramsal Tasarım Atölyesi: Felsefeden Mekana
 
Kaynaklar:
Dr. Gökçe ATAKAN, Konu Anlatımları ve Sunusu, Yayınlanmamış
 
Diğer Kaynaklar:
The Ten Books of Architecture by Vitruvius. "The Poetics of Space" by Gaston Bachelard "Philosophy and Architecture," edited by Armen T. Marsoobian and John Ryder "Space, Time and Architecture: The Growth of a New Tradition" by Sigfried Giedion Towards a New Architecture by Le Corbusier. The Architecture of Happiness-—by Alain de Botton "The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses" by Juhani Pallasmaa Thinking Architecture by Peter Zumthor. "A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction" by Christopher Alexander et al.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Tartışmalı Anlatım Soru-cevap
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Sunum4%20
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.4
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.1
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme4
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.1
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.2
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.1
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme1
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.2