PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Rhinoceros ile ModellemeINAR 4543 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. NURBS tabanlı 3D modelleme temellerini anlayacak ve Rhinoceros ile uygulayabilecek.
2. Öğrencilerin sanal sunum becerilerinin geliştirilmesi
3. Mimarlık ve ürün tasarımına uygun karmaşık 3D geometriler oluşturup düzenleyebilecek ve Ölçü, ölçek ve hizalama konularında hassas modelleme araçlarını kullanabilecek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, iç mimarlık, endüstriyel tasarım, mimarlık ve denizcilik tasarım endüstrilerinde yaygın olarak kullanılan, NURBS (Non-Uniform Rational B-Spline) tabanlı 3D modelleme yazılımı Rhinoceros (Rhino)'u tanıtmaktadır. Rhinoceros, karmaşık, serbest form yüzeyler ve geometriler oluşturma imkanı sunarak, organik ve detaylı şekiller tasarlamak için vazgeçilmez bir araçtır. Öğrenciler, Rhino'nun arayüzünü kullanmayı, güçlü modelleme araçlarından yararlanmayı ve farklı tasarım alanlarındaki uygulamalarını öğrenirler. Ders, 3D modellemenin temellerinden ileri düzey tekniklere kadar geniş bir yelpazeyi kapsar ve öğrencilere dijital tasarımlarını hassasiyet ve yaratıcılıkla oluşturma, manipüle etme ve görselleştirme becerileri kazandırır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

- Form Üretimi İçin Esinlenme: Öğrenciler, ChatGPT veya DALL·E gibi yapay zeka araçlarını kullanarak biçimsel fikirler veya konsept tasarım önerileri üretebilirler. Bu fikirler Rhino ortamında modellenebilir ve yaratıcı keşifler desteklenebilir. - Otomatik Eğitim ve Yardımcı Materyal Üretimi: Öğrenciler, yapay zekadan modelleme süreciyle ilgili özel öğreticiler veya hata çözüm önerileri talep edebilirler. Bu, kişiselleştirilmiş ve anlık öğrenme deneyimini destekler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Rhino arayüzünü kullanarak; Rhino'ya komut vermenin üç yolu, 3D görünüm pencerelerini anlama ve değiştirme, görünüm alanı manipülasyonları, nesne seçimi
2Rhino arayüzünü kullanarak; Katmanlarla çalışma, bir projede katman oluşturma ve yönetme, nesne türlerine giriş, NURBS Eğrileri, NURBS Yüzeyleri, Katı Objeler
3Temel Eğriler; çizgiler, eğriler, daireler, elipsler, yaylar ve çokgenler çizmek için çizim komutları. Yakalamalar, Kısıtlamalar, Bölme-Kırpma ve Birleştirme eğrileri. Egzersiz.
4Temel dönüşümler; seçme, ölçeklendirme, yansıtma, döndürme, taşıma, kopyalama. Egzersiz.
5Eğri düzenleme araçları. Egzersiz.
6Yüzey çizmek ve eğrileri kullanarak yüzey oluşturmak için temel komutlar. Egzersiz.
7Yüzey oluşturma ve düzenleme. Egzersiz.
8Gelişmiş eğriler ve yüzeyler. Egzersiz.
9Katı nesneler oluşturma ve düzenleme. Egzersiz.
10Nesnelerden eğriler oluşturma. Egzersiz.
11Serbest biçimli 3 boyutlu yüzeyler. Egzersiz.
12Gelişmiş dönüştürmeler.
13Boyutlar ve 2B çizim düzeni.
14Rhinoceros için V-ray ile görüntü oluşturma. Egzersiz.
 
Kaynaklar:
McNeel, R. (2022). Rhinoceros 3D: Level 1 & Level 2 Training Manuals. Robert McNeel & Associates.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, haftalık 3 saat teorik ders içerir. Eğitmen, anlatım yöntemi ile ilgili haftanın ders konusunun amacına yönelik konu anlatımı yapar. Gösterip-yaptırma yöntemi ile ilgili programa ve konuya hakim olması sağlanır. Soru-cevap yöntemi ile elde edilmek istenen sonuca başka hangi yöntemler ile ulaşılabileceği tartışılır. Proje yöntemi ile öğrencinin ders saatleri dışında pratik yaparak bilgilerini pekiştirmesi sağlanır. Öğretim tekniği açısından bireysel öğretim tekniği uygulanır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler3%30
Ara Sınav1%20
Proje1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.2
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.2
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme3
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.2
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.3
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.2
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme3
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.4