Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Rhinoceros ile Modelleme | INAR 454 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. NURBS tabanlı 3D modelleme temellerini anlayacak ve Rhinoceros ile uygulayabilecek. |
2. Öğrencilerin sanal sunum becerilerinin geliştirilmesi |
3. Mimarlık ve ürün tasarımına uygun karmaşık 3D geometriler oluşturup düzenleyebilecek ve Ölçü, ölçek ve hizalama konularında hassas modelleme araçlarını kullanabilecek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iç mimarlık, endüstriyel tasarım, mimarlık ve denizcilik tasarım endüstrilerinde yaygın olarak kullanılan, NURBS (Non-Uniform Rational B-Spline) tabanlı 3D modelleme yazılımı Rhinoceros (Rhino)'u tanıtmaktadır. Rhinoceros, karmaşık, serbest form yüzeyler ve geometriler oluşturma imkanı sunarak, organik ve detaylı şekiller tasarlamak için vazgeçilmez bir araçtır. Öğrenciler, Rhino'nun arayüzünü kullanmayı, güçlü modelleme araçlarından yararlanmayı ve farklı tasarım alanlarındaki uygulamalarını öğrenirler. Ders, 3D modellemenin temellerinden ileri düzey tekniklere kadar geniş bir yelpazeyi kapsar ve öğrencilere dijital tasarımlarını hassasiyet ve yaratıcılıkla oluşturma, manipüle etme ve görselleştirme becerileri kazandırır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- Form Üretimi İçin Esinlenme: Öğrenciler, ChatGPT veya DALL·E gibi yapay zeka araçlarını kullanarak biçimsel fikirler veya konsept tasarım önerileri üretebilirler. Bu fikirler Rhino ortamında modellenebilir ve yaratıcı keşifler desteklenebilir.
- Otomatik Eğitim ve Yardımcı Materyal Üretimi: Öğrenciler, yapay zekadan modelleme süreciyle ilgili özel öğreticiler veya hata çözüm önerileri talep edebilirler. Bu, kişiselleştirilmiş ve anlık öğrenme deneyimini destekler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Rhino arayüzünü kullanarak; Rhino'ya komut vermenin üç yolu, 3D görünüm pencerelerini anlama ve değiştirme, görünüm alanı manipülasyonları, nesne seçimi |
2 | Rhino arayüzünü kullanarak; Katmanlarla çalışma, bir projede katman oluşturma ve yönetme, nesne türlerine giriş, NURBS Eğrileri, NURBS Yüzeyleri, Katı Objeler |
3 | Temel Eğriler; çizgiler, eğriler, daireler, elipsler, yaylar ve çokgenler çizmek için çizim komutları. Yakalamalar, Kısıtlamalar, Bölme-Kırpma ve Birleştirme eğrileri. Egzersiz. |
4 | Temel dönüşümler; seçme, ölçeklendirme, yansıtma, döndürme, taşıma, kopyalama. Egzersiz. |
5 | Eğri düzenleme araçları. Egzersiz. |
6 | Yüzey çizmek ve eğrileri kullanarak yüzey oluşturmak için temel komutlar. Egzersiz. |
7 | Yüzey oluşturma ve düzenleme. Egzersiz. |
8 | Gelişmiş eğriler ve yüzeyler. Egzersiz. |
9 | Katı nesneler oluşturma ve düzenleme. Egzersiz. |
10 | Nesnelerden eğriler oluşturma. Egzersiz. |
11 | Serbest biçimli 3 boyutlu yüzeyler. Egzersiz. |
12 | Gelişmiş dönüştürmeler. |
13 | Boyutlar ve 2B çizim düzeni. |
14 | Rhinoceros için V-ray ile görüntü oluşturma. Egzersiz. |
|
Kaynaklar: |
McNeel, R. (2022). Rhinoceros 3D: Level 1 & Level 2 Training Manuals. Robert McNeel & Associates.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, haftalık 3 saat teorik ders içerir. Eğitmen, anlatım yöntemi ile ilgili haftanın ders konusunun amacına yönelik konu anlatımı yapar. Gösterip-yaptırma yöntemi ile ilgili programa ve konuya hakim olması sağlanır. Soru-cevap yöntemi ile elde edilmek istenen sonuca başka hangi yöntemler ile ulaşılabileceği tartışılır. Proje yöntemi ile öğrencinin ders saatleri dışında pratik yaparak bilgilerini pekiştirmesi sağlanır. Öğretim tekniği açısından bireysel öğretim tekniği uygulanır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 3 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 2 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 2 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 2 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 3 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 2 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 3 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |