Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İç Mimari Tasarımında Sosyal ve Kültürel Etmenler | INAR 357 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İç mekan tasarımıyla ilgili temel kültürel ve sosyal teorileri açıklayabilmek |
2. Kültürel çeşitliliğin mekansal organizasyon, malzeme seçimi ve estetiği nasıl etkilediğini belirleyebilmek. |
3. Sosyal ve kültürel boyutları göz önünde bulundurarak kullanıcı merkezli tasarım araştırmaları yürütebilmek. |
4. Mevcut iç mekan ortamlarını kültürel duyarlılık ve kapsayıcılık açısından eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, sosyal ve kültürel bağlamların iç mimari tasarımını nasıl etkilediğini araştırır. Öğrenciler, insan davranışı, kültürel normlar, değerler, sosyal kimlik ve inşa edilmiş çevre arasındaki ilişkiyi araştıracaktır. Ders, vaka çalışmaları, teorik çerçeveler ve tasarım eleştirileri aracılığıyla, iç mekanları şekillendirmede kapsayıcı, bağlam duyarlı ve sosyal açıdan sorumlu tasarım uygulamalarının önemini vurgular. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yaratıcı süreçte yapay zekadan sınırlı ve etik bir şekilde faydalanılması teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan - bunu uygun biçimde belirterek ve kaynak göstererek - destek alabilirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tasarımda Sosyal ve Kültürel Teoriye Giriş |
2 | Kültür, Kimlik ve Mekan |
3 | Sosyal Davranış ve Mekansal Kullanım |
4 | Konut mekânlarında Kültürel Gelenekler |
5 | Küreselleşme ve Tasarımda Kültürlerarası Etkiler |
6 | Çeşitliliğe Uygun Tasarım: Yaş, Cinsiyet, Yetenek, Etnik Köken |
7 | Kültürel Olarak Hassas Tasarımda Vaka Çalışmaları (Konut, Dini, Kamu) |
8 | Grup sunumları |
9 | Tasarımda Kültürel Temsilin Etiği |
10 | Ritüel, Sembolizm ve Mekansal İfade |
11 | Sosyo-kültürel Bir Bakış Açısıyla Kullanım sonrası Değerlendirmesi |
12 | Kentsel ve Toplumsal Mekanlar: İç Tasarımın Sosyal Etkisi |
13 | Stüdyo Atölyesi: Sosyal-Kültürel Kavramların Tasarım Özetine Uygulanması |
14 | Son Sunumlar ve eleştiriler |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
“Designing Interiors” by Rosemary Kilmer & W. Otie Kilmer –
Includes sections on cultural influences and global design traditions in residential and commercial interiors.
“The Language of Post-Modern Architecture” by Charles Jencks –
Discusses the global spread of architectural styles and symbolism, including interior expressions.
“Designing Cultures” by Susan Yelavich –
Focuses on how design interacts with cultural identity in a globalized world.
“Interior Design and Identity” by Susie McKellar and Penny Sparke –
Explores how interiors reflect and shape cultural and personal identity across time and geography.
“Global Design History” edited by Glenn Adamson, Giorgio Riello, and Sarah Teasley –
A cross-cultural study of design practices, including interiors, from a global perspective. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, öğretim elemanı ve öğrenciler tarafından yapılan sunumlar ve devamında sınıf içi tartışmalar şeklinde yürütülecek. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sunum | 2 | %60 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 2 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 2 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 2 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 2 |