PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Veri Analitiği IMIS 3153 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Uygun veri analitiği yöntemini belirlemek
2. Verinin hatalar için kontrol edilmesi ve doğru yöntemi kullanarak temizlenmesinin sağlanması
3. Segmentasyon için güdümlü (supervised) öğrenme yöntemlerinin kullanılması
4. Bir olayın (örneğin, temerrüt riski) tahmin edilmesi
5. Veri analitiği yönteminin çıktıları ile işletme karlılığı arasındaki ilişkinin kurulması
6. Performans ölçümünün değerlendirilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders iki-dönem sürecek bir dersin ilk kısmını oluşturmaktadır. ders işletme verisinden bilgi çıkarmak için gereken veri analitiği yöntemlerini öğrencilere öğretme amacındadır. Ortaya çıkarılan bilgi yöneticilere daha etkin karar vermelerinde destek sağlayacak ve özellikle müşterileri tanımalarında, temerrüt ve sahtekarlık risklerini yönetmelerinde, ve müşteri elde etme, elde tutma ve geri kazanmada yardımcı olacaktır. Ders içinde teori ve uygulama birlikte işlenecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin, ChatGPT ve Copilot gibi üretken yapay zeka araçlarını, problem çözme konusunda rehberlik almak, kendi çözümlerini yapay zeka tarafından üretilen yanıtlarla karşılaştırmak ve hatalarını tespit etmek için çözümleri adım adım analiz etmek amacıyla kullanmaları teşvik edilecektir. Bu uygulama öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirecektir. Yapay zeka öğrenme sürecinde değerli bir destek aracı olarak hizmet etse de, öğrencilerin üretilen çıktıları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri ve bağımsız analitik düşünme yetilerini güçlendirmeleri teşvik edilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Veri analitiğine giriş; Veri analitiği için gereken R fonksiyonları ve paketleri
2Veri analitiği görevleri/amaçları ve vaka çalışmaları
3Veri ön-işleme
4Sınıflandırma ağaçları
5Sınıflandırma ağaçları
6Regresyon Ağaçları
7Doğrusal Regresyon Modeline Giriş
8Hibrit yaklaşım: logistik regresyon ve sınıflandırma ağaçları
9Sınıflama Regresyonları: Doğrusal, Logistic ve Probit regresyonları
10Sınıflama Regresyonları: Doğrusal, Logistic ve Probit regresyonları
11K-En Yakın Komşu
12K-En Yakın Komşu
13Grup projeleri
14Grup projeleri
 
Kaynaklar:
F. Provost and T. Fawcett , Data Science for Business, O'Reilly Media, 2013 (or latest version), 1449361323 An Introduction to Statistical Learning, Gareth James, Daniela Witten, Trevor Hastie, and Robert Tibshirani, 2nd Ed
 
Diğer Kaynaklar:
Jiawei Han, Micheline Kamber, and Jian Pei, Data Mining: Concepts and Techniques , Morgan Kaufmann, 2012 (or latest), 9780123814791 I. H. Witten, Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques Morgan, Kaufmann, 2016 (or latest version), 0128042915
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler uygulama örnekleri ve vaka çalışmaları işle desteklenerek öğrencilere uygulama alanında tecrübe kazanmaları sağlanacaktır. Sınıf içinde öğrencilerin tartışmalara katılmaları teşvik edilecek ve grup olarak yapılan çalışmalar ve sunumları ile takım çalışması tecrübesi kazanmaları sağlanacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Midterm Exam1%30
Final Sınavı1%35
Grup Projesi1%25
Sınıf Katılımı1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Bilişim teknolojileri altyapısını öğrenmek ve gelişmeleri takip etmek.3
2Örgüt yapısına uygun bilişim sistemleri tasarlamak.3
3Yazılım bilgileri edinmek ve etkin bir şekilde kullanabilmek.4
4Veri toplama, temizleme ve saklama yöntemlerini öğrenmek.4
5Gelecekteki veri ve yazılım gereksinimlerini tahmin edebilmek.3
6Firma içindeki veri odaklı yönetim süreçlerini takip etmek.3
7"Büyük Veri" kullanarak bilgi elde etme yöntemlerini öğrenmek.4
8Bilgi teknolojilerindeki gelişmeleri takip etmek.1
9Bir kuruluşun bilgi teknolojileri ve veri problemlerini anlamak ve değerlendirmek.4
10Veri toplama, yorumlama, analiz etme ve yayma süreçlerinde bilimsel, sosyal ve etik standartları korumak.3
11Bilgi sistemleri arasındaki birlikte çalışabilirliği anlamak.1
12İş ortamını anlamak ve değerlendirmek.2