Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tarihi Çevrede Yeni Yapı | ARCH 413 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel tarihi alanlarda yeni yapı gelişimini etkileyen mekansal, kültürel ve tarihsel bağlamları analiz etmek. |
2. Tarihi alandaki yeni projelerin önündeki mevzuat kısıtlamaları, toplumsal direnç ve mirasın korunması gibi temel zorlukları belirlemek. |
3. Mevcut tarihi alanda yeni yapı projelerini, mirasın korunması ile çağdaş kentsel ihtiyaçların dengelenmesindeki başarıları açısından eleştirel olarak değerlendirmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, tarihi kentsel çevreler bağlamında yeni gelişimin karmaşık zorluklarını ve fırsatlarını araştırmaktadır. Öğrenciler, mimari/kültürel mirasın korunması ile konut, altyapı ve kamusal alan gibi çağdaş kentsel ihtiyaçların karşılanması arasındaki gerilimleri inceleyeceklerdir. Ders, örnek uygulamalar, teorik çerçeveler ve tasarım temelli projeler aracılığıyla çağdaş gelişimin sosyo-kültürel, ekonomik ve düzenleyici boyutlarını analiz edecektir. Tarihi açıdan önemli kentsel alanlarda bağlama duyarlı tasarım stratejileri, sürdürülebilir uygulamalar ve toplum katılımı üzerinde durulacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, esnek kentsel gelecekleri şekillendirirken geçmişe saygı duyan yeni inşa projelerine veya yeni müdahalelere doğru yaklaşım için eleştirel düşünme ve tasarım araçları geliştireceklerdir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin Tanıtımı içerik ve işleyişe dair bilgilendirme, ilk hafta okumalarının verilmesi |
2 | Kültürel mirası koruma kavramının tanıtımı |
3 | Tarihi kent dokusu kavramının tartışılması |
4 | Tarihi kent dokusunun analizi |
5 | Uluslararası yaklaşımlar ve kararlar |
6 | Uluslararası yaklaşımlar ve kararlar |
7 | Eleştirel okumalar ve teslimler |
8 | Tarihi merkezlerdeki yeni yapı örneklerinin değerlendirilmesi |
9 | Tarihi merkezlerdeki yeni yapı örneklerinin değerlendirilmesi |
10 | Tarihi merkezlerdeki yeni yapı örneklerinin değerlendirilmesi |
11 | Tarihi merkezlerdeki yeni yapı örneklerinin değerlendirilmesi |
12 | Öğrenci sunumları ve tartışmalar |
13 | Öğrenci sunumları ve tartışmalar |
14 | Öğrenci sunumları ve tartışmalar |
|
Kaynaklar: |
None. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Falser, M.S., W. Lipp ve A. Tomaszewski (ed.), 2010, Conservation and Preservation. Interactions between Theory and Practice, Edizioni Polistampa
2. Tomaszewski, A. ve S. Giometti (ed.), 2010, The Image of Heritage. Changing Perception, Permanent Responsibilities,Edizioni Polistampa
3. Jager, F.P., 2010,Old and New: Design Manual for Revitalizing Existing Buildings, Birkhauser
4. Mornement A., Biles, A., 2009, Infill: New Houses for Urban Sites, Laurence King Publishing, UK |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, öğrencileri her hafta için verilen okumalarla ilgili sınıf tartışmaları için teşvik eden bir derstir. Farklı medya dahil fotoğraf, film ve müzik de kullanılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 2 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 4 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 1 |