Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
20. Yüzyıl Mimarlık Mirası | ARCH 412 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yirminci yüzyıl mimarlık mirasını tanımak |
2. Yirminci yüzyıl mimarlık mirasının koruma sorunlarını değerlendirmek |
3. Yirminci yüzyıl mimarlık mirasıyla ilgili yasal düzenlemeleri ve kuruluşları bilmek |
4. Yirminci yüzyıl mimarlık mirası için müdahale yöntemleri önermek |
5. Örnekleri tartışmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | ARCH 315, ARCH 316 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, lisans programında kültürel mirasın korunması bağlamında sunulan seçmeli derslerden biridir. Öğrencilere, özellikle modern mimarinin önemli örneklerinin bulunduğu Ankara’da, yirminci yüzyıl mimarlık mirası hakkında genel bir bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Ders kapsamında, yirminci yüzyıl mimarlık mirası, yirminci yüzyıl mimarlığının bir kültür varlığı olarak tanımlanması, ilgili mevzuatın incelenmesi, problemlerin saptanması, müdahale yöntemlerinin tartışılması üzerinden ele alınacaktır. Teorik arka plan, uluslararası ve yerel örnekler üzerinden değerlendirilecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Genel Bakış ve Giriş |
2 | 20. Yüzyıl Mimarlık Mirası: Tanımlar, İçerik ve Kriterler |
3 | 20. Yüzyıl Mimarlık Mirası için Koruma Kriterleri ve Değerler |
4 | 20. Yüzyıl Mimarlık Mirası Koruma Problemleri |
5 | 20. Yüzyıl Mimarlık Mirasının Tescili ve Belgelenmesi |
6 | İlgili Yasal Mevzuat |
7 | Örnek Çalışmalar (I) |
8 | Örnek Çalışmalar (II) |
9 | Örnek Çalışmalar (III) |
10 | Öğrenci Sunuşları (I) |
11 | Öğrenci Sunuşları (II) |
12 | Öğrenci Sunuşları (III) |
13 | Öğrenci Sunuşları (IV) |
14 | Öğrenci Sunuşları (V) |
|
Kaynaklar: |
1. Prudon, T.H.M., Preservation of Modern Architecture, Wiley, U.S.A., 2008
2. A. Cunningham (ed.), Modern Movement Heritage, Taylor & Francis, 1998.
3. Carughi, U., Visone, M., Time Frames: Conservation Policies for Twentieth-Century Architectural Heritage, Routledge, 2017.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Aslanoğlu, İ. (2010). Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı (1923-1938). Bilge Kültür Sanat
2. Holod, R., Evin, A. (ed.). (1984). Modern Turkish Architecture. University of Pennsylvania Press
3. Sharp, D. (2006). Twentieth Century Architecture: A Visual History. Images Publishing Dist Ac |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders temel olarak konu anlatımı ve tartışma dersi olarak planlanmaktadır. Ders saatlerinde sınıf katılımı teşvik edilir. İlk altı hafta teorik bilgiler anlatılır, ardından gelen üç hafta bu teorik bilgiler örnekler üzerinden tartışılır ve son beş hafta öğrencilerden konu ile ilgili bir örnek seçip, görsel, işitsel-görsel veya yazılı medya kullanarak sunmaları beklenir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav I | 1 | %30 |
Vaka İncelemesi | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 1 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 3 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 2 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 0 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 1 |