Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Para ve Banka | ECON 305 | | | 3 + 0 | 3 | 7,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Finansal piyasaların nasıl calıştığını ve geliştiğini; ve bu piyasaların yerel ve uluslararası ekonomik sistem üzerindeki etkilerini öğreneceklerdir. |
2. Makroekonomide paranın oynadığı rolü, para talebi ve arzını etkileyen güçleri ve faiz oranlarının finansal piyasalarda nasıl belirlendiğine dair çeşitli bakış açılarını tartışabileceklerdir. |
3. Para politikasının formülasyon ve etkinliğini analiz edebileceklerdir. |
4. Her gün basında yer alan ve insanlar tarafından günlük olarak kullanılan çeşitli parasal göstergeleri (faiz oranları, enflasyon vb.) öğreneceklerdir. Öğrenciler bu göstergeleri hesaplamayı ve bu göstergelerin güçlü ve zayıf yönlerini öğreneceklerdir. |
5. Para politikasının hem toplam (para arzının nasıl belirlendiği) hem de kurumsal seviyede (Merkez Bankalarının bankaları nasıl düzenlediği) nasıl uygulandığını öğreneceklerdir. |
6. Parasal politikaları parasal ekonomi üzerindeki etkileriyle ilişkilendiren matematiksel modellerle çalışacak nicel becerileri geliştireceklerdir. |
7. Parasal aktarım mekanizmasına (parasal otoriteler tarafından para arzı veya faiz oranları ile ilgili alınan kararların ekonomi üzerinde gerçek etkilerinin olabileceğine) dair bir anlayış geliştireceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders finansal piyasaların ve kurumların işleyişini, paranın kökenini ve rolünü, para arz ve talebi ile ilgili teorileri ve toplam talebin, çıktı, fiyatların ve diğer temel makroekonomik değişkenlerin belirlenmesinde paranın rolünü araştıracaktır. Para, kredi ve borç arasındaki ilişki vurgulanacaktır. Bu ders aynı zamanda, merkez bankacılığının gelişmekte olan rolünü ve güncel ve tarihsel uluslararası politika eylemleri de dahil olmak üzere para politikasının rolü ve davranışları hakkındaki görüşleri analiz edecektir. Öğrencilerin bu alanlardaki konuları anlamalarını sağlamak için birleştirici bir analitik çerçeve içinde ekonomik araçlar ve kavramlar geliştirilecektir. Bu araçların ve kavramların gerçek dünya uygulaması da vurgulanacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Paraya ve Finansal Sisteme Giriş: (M) CH 1 Para, Bankacılık ve Finansal Piyasaları Neden Öğrenmeliyiz? ve (M) CH 2 Finansal Sisteme Genel bir Bakış |
2 | Paraya ve Finansal Sisteme Giriş: (M) CH 2 Finansal Sisteme Genel bir Bakış ve (M) CH 3 Para Nedir? |
3 | Faizler: (M) CH 4 Faiz Oranlarını Anlamak ve (M) CH 5 Faiz Oranlarının Davranışı |
4 | Faizler: (M) CH 5 Faiz Oranlarının Davranışı ve (M) CH 6 Faiz Oranlarının Risk ve Vade Yapısı |
5 | Faizler: (M) CH 6 Faiz Oranlarının Risk ve Vade Yapısı ve (C) CH 7 Faiz Oranlarının Risk ve Vade Yapısı |
6 | Finansal Yapı: (M) CH8 Finansal Yapının İktisadi Analizi |
7 | Ara Sınav |
8 | Finansal Krizler: (M) CH 9 Gelişmiş Ekonomilerde Finansal Kriz ve (M) CH 10 Gelişmekte olan Ekonomilerde Finansal Kriz |
9 | Bankacılık Sistemi ve Merkez Bankacılığı: (M) CH 11 Bankacılık ve Finansal Kurumların Yönetimi ve (M) CH 14 Merkez Bankaları: Küresel Bir Bakış |
10 | Bankacılık Sistemi ve Merkez Bankacılığı: (M) CH 14 Merkez Bankaları: Küresel Bir Bakış ve (C) CH 15 Bugün Dünyada Merkez Bankaları |
11 | Para Arz Süreci: (M) CH15 Para Arzı Süreci ve (Ö) Bölüm 3 Para Arzı |
12 | Para Politikası: (M) CH 16 Para Politikasının Araçları and (M) CH 17 Para Politikasının Amaçları, Stratejisi, ve Taktikleri |
13 | Para Politikası: (C) CH 18 Para Politikası: İç Ekonomiyi Stabilize Etmek İçin Faiz Oranlarını Kullanmak and (Ö) Bölüm 4 Para Politikasının Araçları |
14 | Aktarım Mekanizmaları: (M) CH 26 Para Politikasının Aktarım Mekanizmaları |
|
Kaynaklar: |
1. Mishkin, F. S., (M) (2016), The Economics of Money, Banking and Financial Markets, 11th Edition, Pearson Prentice Hall, NJ.
2. Cecchetti, S.G. (C) (2008), Money, Banking, and Financial Markets, Second Edition, McGraw-Hill.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Özatay, Fatih (Ö) (2011), Parasal İktisat Kuram ve Politika, 1. basım, Efil Yayınevi, Birinci basım. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %45 |
Final Sınavı | 1 | %55 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 4 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 2 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 2 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 2 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 4 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 3 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 3 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 3 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 2 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 1 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 4 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 1 |